En gång vinnare alltid vinnare

Krönika om deltävling ett

Vill inleda denna reflektion av delfinal ett med att ta tillbaka allt jag sagt om att ”The Mamas känns chanslösa”. Även solen har sina fläckar som man brukar säga och i detta fall hade jag fel om The Mamas. Kvällen blev tillslut en seger för gamla mellovinnare då även Robin Bengtsson tog sig till final. Personligen tycker jag att ”Take a chance” växer efter varje lyssning och den känns också mer genuin än ”I can´t go on”. Sen är det inte svårt att bli hänförd av Robins utstårling heller (alltså att han är snygg).
Någon vars vinstchanser kraftig reduserades i tävlingen var Felix Sandman som gick från publikfavorit och lågoddsare till andra chansen deltagare. Min hypotes är att ”Boys with emotions” inte tilltalar en tillräckligt stor målgrupp. Jämför man exempelvis med The Mamas ”Move”så är deras låt mycket bredare på så sätt att det finns en tydlig refräng som sätter sig på näthinnan. Felix låt har typ ingen refräng. Det finns nog en risk att bidraget inte når finalen överhuvudtaget. När exempelvis Loreen tävlade med ”Statements” lyckades hon inte fånga svenskarnas intresse trots en storslagen show eftersom låten var för smal. Detsamma kan hända Felix.
Till andra chansen går också ballerinan Malou Pryts vars comeback inte kunde matcha förra årets succé i Malmö. Det är inte ovanligt att artister som slår igenom i Melodifestivalen gör ett sämre försök andra gången de tävlar. Om vi specifikt tittar på unga poptjejer tycker jag mig se detta mönster mer ofta. Några exempel från historien är Ellen Benediktson och Isa som båda skrällde sig till final när de debuterade men när de sedan ställde upp en andra gång gick ingen av dem till final.
Förutom resultatet i tävlingen var underhållningen faktikst godkänd. Framförallt uppskattade jag mellanakten med Jan Johannsen, Lilly och Sussie och Sean Bannan, det var mycket festligt och lite gulligt samtidigt.

Veckans tillbakablick – Sonja Aldén

Sonja Aldén har tävlat i mellosammanhang i över ett decenium. Om jag frågar er vilket år hon debuterade kommer flera av er att tänka på ”För att du finns” (2007) vilket är helt logikst eftersom det är hennes kändaste låt och det enda bidrag som hon tagit till en final so soloartist. Många minns kanske att hon skrällde i andra chansen genom att slå ut Magnus uggla i en rafflande duell. Uggla ska senare ha sagt att han blev deprimerad efter tävlingen 2007 vilket alltså är Sonja Aldéns fel. Bidraget kom sexa i finalen och blev en väl spelad låt det året.

Men Sonja var med och tävlade redan året innan, 2006 var artistnamnet ”Sonja” och låten hette ”Etymon”. På scen bar Sonja en klänning som såg ut som ett raffsät och den var så kort att Sonja bjöd på en troschock till schlagerpressens jubel. I tävlingen kom hon femma i deltävlingen och åkte ut. Men som sades tidigare var hon låtskrivare till The Poodles som i sin tur slog ut en porraktig Jessika Andersson i minishorts. Därför var hon i final även 2006.

Om vi då ska vara riktigt petiga (vilket man måste som schlagernörd) så var Sonja Aldén redan i final 2005 då hon tillsammans med Shirley Clamp skrev ”Att älska dig”. Bidraget var en av vinnarkandidaterna 2005 och låg tvåa efter ”las vegas” då juryn lagt sina röster. Tillslut blev det en fjärdeplats efter att tittarna röstat ner bidraget.

 

Felix Sandman och The Mamas förhandsfavoriter ikväll

Inför sändnigen ikväll klockan 20.00 är det främst Felix Sandman och The Mamas som lyckats charma svenska folket. Dels ligger de bäst till hos oddsmakarna och sen fick de flest röster i publikundersökningen som Melodifestivalklubben gjorde igår. Sandman fick där 215 röster ( 33,5%) medan The Mamas fick 198 röster (31%). Sämst till ligger Suzi P och OVÖ som placerar sig i botten i de flesta undersökningar.

Här är resultat från Publikundersökningen

1. Felix Sandman – Boys With Emotions (215 röster – 33,5%)
2. The Mamas – Move (198 röster – 31%)
3. Malou Prytz – Ballerina (86 röster – 13%)
4. Robin Bengtsson – Take a Chance (78 röster – 12%)
5. Sonja Aldén – Sluta aldrig gå (42 röster – 6,5%)
6. Suzi P – Moves (11 röster – 2%)
6. OVÖ – Inga problem (11 röster – 2%)

Kommentar: Överlag är detta ett väntat resultat enligt min mening. Svenska folket och jag har dessutom samma favoriter denna vecka. Kanske att jag hejar lite mer på Malou Prytz än Felix Sandman. Det finns lite skrällchanser för Robin Bengtsson då hans låt växer ju mer man lyssnar på den. Om Sonja Aldén blir femma ska hon nog vara nöjd över kvällen eftersom de flesta schlagerveteraner ofta kommit sist i sin deltävling de senaste åren (finns såklart undantag).

Dessa toppar och floppar i första deltävlingen

Efter att ha smygglyssnat- och tittat på samtliga sju bidrag från den första deltävlingen i Linköping går det att både hitta toppar och dalar. Pontus har nu rankat de bidrag som han tyckte var bäst.

1. Malou Prytz – ”Ballerina”
I en intervju med SVT sa Malou att hon sneglade åt Bille elish för att bli inspirerad till låten. Personligen tycker jag att ”Ballerina” lutar mer åt Rihanna och Sia, speciellt när jag kollade in klipp från repetitionerna. Det är trisst när artister kopierar istället för att vara mer innovativa. Dock faller låten mig i smaken så det räddar helhetsbetyget.

Foto: Janne Danielsson /SVT/Melodifestivalen 2020

2. The Mamas – ”Move”
Den sjungande gospeltrion får det att låta Rita Orra om Mello. Jag rycks med i refrängen och energin sprider sig lika snabbt som ett coronavirus i kroppen. Trodde först att gruppens comeback skulle kännas som när Nanna Hedin gjorde solodebut efter samarbetet med E-type 2004 men dessa bruttor klarar sig fint på egen hand.

3. Robin Bengtsson – ”Take a Chance”
Efter vinsten för tre år sedan har det varit väldigt tyst om Robin Bengtsson. Ibland känns det som att vinsten snarare sänkte än höjde hans artistkarriär (om vi ska vara ärliga var Nano den inofficiella segraren det året). I sin comeback har han bytt ut springbanden mot en leddskärm som han försöker interagera med genom att svänga hejdlöst med armarna. Om ”I cant go on” var en sexig popdänga känns detta mer midtempo. Tråkigt kan man känna men jag tycker det påminner lite om Shawn Mendez (och han är ju sexig).

4. Felix sandman – ”Boys with Emotions”
Lågoddsare som han är går Felix in med det tunga artilleriet med en spektakulär ljusshow. Sist han tävlade blev han tvåa bakom sin polare Benjamin Ingrosso och kanske är det också Benjamins leddhow som inspirerat till detta scennummer. Skalar vi sedan av det grandiosa hittar vi en låt om manliga känslor, eller avsaknad av manliga känslor rättare sagt. Bra budskap får jag erkänna.

 

Här är de tre som jag gillade minst:

5. Suzi P – ”Moves”
Det är långt ifrån alla som lyckats med konststycket att skapa skandalrubriker i Sommarlovsmorgon, det har Suzie P. Men när det är dags för Melodifestivalen känns det mer som att hon ställt sig fint i mellorapp ledet och känns väldigt ofarlig. Jag upplever låten som så ofarlig att den till och med försvinner i startfältet. Nej detta låter som ”Mina bränder” i repris.

6. OVÖ – ”Inga problem”
Som schlagerälskare har jag inte många referensramar när det kommer till hipphoppscenen. Kan tänka mig att detta faller många i smaken men för mig händer ingenting i själen.

7. Sonja Alden  – ”Sluta aldrig gå”
Vad ska jag säga om detta bidrag mer än att det låter väldigt mycket som Sonja Aldén. Om du gillar svensktoppen och salmer är detta en låt för dig. För oss andra som har gått vidare i livet sedan 2007 kan jag säga att detta är dödfött projekt från början. Kanske borde Sonja gå tillbaka och skriva låtar till the Poodles igen?

Årets sångfågel går till….

Fem intensiva veckor har gått – Fem intensiva veckor av powerballader, dockskandaler, jojk och gamla veteraner. Allt detta har lett upp till den storslagna finalen som äger rum på lördag den nione Mars, då Sveriges representant till Eurovision song contest 2019 kommer att väljas.
Vi har lyssnat, hissat och dissat alla bidrag. Nu i finalen vill vi göra en liten twist på det hela. Till att börja med presenterar vi vår finaltippning och sedan har vi utsett olika pristagare i kategorierna årets nykomling, årets veteran, årets flopp och årets comeback. 

 

Schlagerhörnans finaltippning
1. John Lundvik – ”Too late for love”
2. LIAMOO & Hanna Ferm – ”Hold you”
3. Bishara – ”On my own”
4. Anna Bergendahl – ”Ashes to ashes”
5. Wiktoria – ”Not with me”
6. Mohombi – ”Hello”
7. Lisa Ajax – ”Torn”
8. Arvingarna – ”I do”
9. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken”
10. Lina Hedlund – ”Victorious”
11. Malou Prytz – ”I do me”
12. Nano – ”Chasing rivers”

 

Årets nykomling

Pontus: Malou Prytz
Hon kom från ingenstans, från en liten by i Småland, och visade alla mellofans att hon är ett namn att räkna med i framtiden.

Karolina: Malou Prytz
Med sitt High school musical nummer och sin poppiga girl power låt har Malou tagit Melodifestivalen med storm – Med sina blott 15 år lyckas den unga artisten göra en otrolig debut i Melodifestivalen och får fira sin födelsedag med en finalplats i Melodifestivalen. Jag är helt säker på att detta inte kommer bli sista gången Malou får göra det.

 

Årets veteran

Pontus: Arvingarna
Blir alltid imponerad när gamla schlagerrävar får till en ny hittlåt i den moderna tävlingen, bra jobbat Arvingarna!

Karolina: Lina Hedlund
Hon har nått final flera gånger med Alcazar – och lyckades minst lika bra på egen hand. Med en popdänga som låter som en sammansättning av ”Not a sinner nor a saint”, ”Stay the night” och ”Blame it on the disco” lyckas Lina fånga publikens hjärtan. En ensam Alcastar kommer aldrig bli samma sak som Alcazar – Men det är nära nog i alla fall.

 

Årets flopp

Pontus: De forna medlemmarna i FO&O
Att varken Oscar Enestad eller Omar Rudberg tog sig vidare från sina deltävlingar får räknas som en stor flopp för deras solokarriärer.

Karolina: Arvingarna
Arvingarna har uttryckt att de fick samma vibbar när de hörde låten ”I do” som när de hörde ”Eloise”. Vilka dessa vibbar är förstår nog ingen i Sverige och jag är inte ens säker på att Arvingarna förstår det själva. Snarare tror jag att de sa det mest för att övertyga sig själva om att låten inte är för pinsam att ställa upp med i Melodifestivalen.

 

Årets comeback 

Pontus: Anna Bergendahl
Det är inte lätt att återfå förtroendet hos svenska folket efter att ha misslyckats i Eurovision men Anna Bergendahl har verkligen lyckats med det. Hon är tillbaka i hetluften!

Karolina: Lisa Ajax
Lisa Ajax låt har lidit lite av samma syndrom som Hanna Ferm och Liamoos – När man bara ser till låten och inte alls tänker på artisterna är båda låtarna egentligen ganska generiska och lite småtråkiga. Men det är här både Lisa och Hanna Ferm lyckas göra så att vi inte bryr oss om det. Deras röster är så starka att de lyfter låten på egen hand och med sitt magiska trollspö förvandlar de en generisk låt till något som får en att tappa hakan (och fälla några tårar) – Är inte det magi så vet jag inte vad.

 

Arvingarna är de nygamla schlagerkungarna – krönika om andra chansen

Förutom Kodjos underbara Jonny Logan hyllning till sin mamma så var det inte mycket överraskningar i Andra chansen. I första duellen var det på förhand en ganska lätt match för Anna Bergendahl. När sedan Andreas Johnson tappade bort sig i sitt nummer stod Anna starkare än någonsinn. Jag tror Anna har ett riktigt medaljläge i finalen dessutom, hennes låt spelas flitigt både på radion och på streamingtjänster. I andra duellen var det poppig regnjacka mot halvtråkig balladkille där svenska folket valde sångröst före shownummer. Nano kan nu andas ut en aning men tror inte han ska förvänta sig någon topplacering på lördag. I den tredje duellen var verkligen känslorna på utsidan. Både Martin Stenmark och Lisa Ajax hade låtar som berört tittarna i deltävlingarna. Personligen anser jag att ”Torn” har det snyggaste scenframträdandet detta år, Lisa Ajax visar sig verkligen sårbar och äkta samtidigt som hennes sångröst fyller upp den tomma scenen med en kraftfull känsla. Självklart var hon värd en finalplats vilket tittarna också gav henne. Sista duellen var det Arvingarna för hela slanten och publiken har verkligen fått en ny favoritschlager att älska. Här framstod Rebecka som en statist i sammanhanget.

Nästa vecka är det final och det ska bli spännande att se hur finalisterna från andra chansen står sig mot de direktkvalificerade bidragen.

Låt oss dissekera andra chansen

På lördagskvällen avslöjade Christer Björkman vilka artister som kommer att duellera mot varandra i andra chansen. Men vad kan man säga om teman på de olika duellerna och vem har bäst chans att nå friends? Vi har försökt att svara detta. Våra betyg kommer dock senare i veckan så hold on. Ni vet också att man kan gå in och lyssna på samtliga bidrag nu så det är bara att maxa era spellistor.

 

Andreas Johnson mot Anna Bergendahl
Kommentar: I den första duellen möts arenarock mot den mer stillsamma midtempopoppen. På spotify har Anna bergendahl ett stort övertag med över en miljon spelningar jämfört med ”Army of us” 370 tusen. Även när man tittar på olika odds så har Anna en fördel.

Vlad Reiser mot Nano
Kommentar: I den andra duellen är det dancepop mot popballad som står mot varandra. När det gäller antalet spelningar på Spotify är det jämnare än i duell två, ”Chasing rivers” har endast 70 tusen mer spellningar än ”Nakna i regnet”. Bland oddsen har också Nano ett litet övertag.

Martin Stenmark mot Lisa Ajax
Kommentar: I den tredje duellen står ångest mot ångest, Stenmarks sjunger om psykisk ohälsa och Ajax sjunger om olycklig kärlek. Men mest deppigt blir det nog för Martin Stenmark som ligger långt efter i oddsen. Eftersom Ajax låt släpptes igår känns det lite orättvist att jämföra hennes spelningar med Stenmark.

Rebecka Karlsson mot Arrvingarna 
Kommentar: Det ska bli intressant att se vad glättig dansband kan göra mot en svulstig kampsångsballad. I oddsen ligger faktiskt Arrvingarna före Rebecka Karlsson så det kanske blir dansband i finalen trots allt.

Schlagerhörnans krönika om deltävling fyra

En blott 16-årig begåvning gör succé med sin säregna röst och tackar sedan gud för sin framgång – nej det är inte Carola jag talar om utan Bishara. För igår var det hans stora genombrott som artist när han som sista man ropades upp som finalist. Det är fascinerande att se vilken utveckling som skett i och med sociala mediers intåg i musikbranschen. Bara i den sista deltävlingen hade vi två artister som kommit fram genom antingen Youtube eller Instagram. Men för youtubefenomenet och skrällfinalisten för två år sedan, Anton Hagman, blev melloresan väldigt kort. Att byta från engelska till svenska verkar inte ha varit framgångsreceptet för popkillarna i år helt enkelt.
Jon Lundvik såg ordentligt lättad ut efter sin finalplats. Från att ha varit underdog ifjol var han nu den självklara förhandsfavoriten. Men inte hade han behövt vara så nervös för han var bäst igår. Egentligen skrev han en annan låt till sig själv men den gick istället och vann i den brittiska uttagningen, ett bra beslut anser jag eftersom ”Too late for love” gav honom chansen att visa en ny sida som artist.
Till andra chansen gick Arrvingarna som med sin smittande dansbandslåt satt sig i huvudet och vill inte komma ut ovasätt hur mycket jag dunkar huvudet i väggen. Även Lisa Ajax fick en andra chans med sin heartbreak låt. Kanske gör hon en Felix Sandman och tar olycklig kärlek till final nästa vecka. Väl i finalen får hon dock tampas med en annan cryqueen i Wiktoria.
Men alla talanger till trots var det Ann-Louise Hanssons fina ballad till Lill-babs som fick mig att bli mest känslosam. Ingen var gladare än jag när hon gick vidare till andra omgången. Trots sin femteplats så tror jag hon berörde många igår.

En melodikavalkad av Ann-Louie Hansson genom mellohistorien

Ann-Louise Hansson är en av Sveriges mest erfarna sångerskor. För att fira att det är hennes 14:e tävlan i Melodifestivalen kommer här en kavalkad av hennes låtar i tävlingen. Lycka till ikväll Ann-Louise <3<3<3

Zum, zum, zum lilla sommarbi – 1963 (ingen placeringen)

En ballad om för länge sen – 1966 (4:a)

Christina dansar – 1967 (7:a)

Svenska flicka – 1969 (4:a)

En liten sång som alla andra – 1973 (4:a)

I annurlunda land – 1974 (8:a)

Lady Antoinette – 1975 (6:a)

Kärleken lever – 1982 (5:a)

Bara en enda gång – 1983 (5:a)

Sluta – 2002 (6:a i deltävlingen)

C’est la vie – 2004 (10:a)