Här kommer mina finalbetyg

Danny Saucedo – Dandi dansa

 

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

På ett sätt är det ljusår mellan ”Amazing” och ”Dandi dansa”. Nu är soundet ett helt annat. Språket är på svenska. Hans ambition att alltid bjuda på något extra i sin scenshow är dock densamma. Men i år vill han inte vinna och det kommer han inte heller.

Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

I sin Robocop utstyrsel har Klara krigat sig igenom andra chansen och på sin resa även övertygat mig. Hennes powerballad har växt sig starkare för varje lyssning och nu är jag hooked. Däremot tror jag inte hon får en hög placering på lördag.

Anton Ewald – New Religion 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Det må inte vara hans bästa bidrag i tävlingen men scenframträdandet är grymt snyggt. Dansstegen känns igen och showen är maxad med laser. Den enda frågan är hur mycket Anton Ewald egentligen sjunger under sitt uppträdande?

The Mamas – In The Middle 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Det är modigt av the Mamas att ställa upp året efter de vann. Genom sin andra finalplats visar de dock att de är att räkna med. Jämfört med feelgood låten “Move” ter sig deras nya låt allt för lågmäld och glädjefattig. Tror detta hamnar “in the middle” av resultatlistan.

Paul Rey – The Missing Piece 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Bitterheten över att Paul Ray slog ut min favorit Malou Prytz i förra årets festival har lagt sig. Kanske är det hans kärleksförklaring till sin dotter som gör det. Ballader som handlar om barn gör mig alltid lite blödig.

Charlotte Perrelli – Still Young 

   

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Vilken comeback säger jag bara! Charlotte har en gång för alla bevisat vilken schlagerdiva hon är. En del hävdar att schlagern är utrotningshotad. Vilken befrielse det då är när någon levererar en pangschlager som denna.

Tusse – Voices 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifetsivalen

Inför finalen är Tusse en av vinnarkandidaterna. Det hade ju varit fantastiskt om Sverige skickade en svart artist tredje gången på raken. Tycker också det är kul att Tusse är normbrytande på ett kreativt sätt med sin säregna stil. Däremot är jag inte lika frälst av låten.

Alvaro Estrella – Baila Baila 

  

Det är svårt att motstå latin pop. För en person som innerligt hatar ”Despacito” så får Alvaro Estrella mig att vilja röra på höfterna lite. I dessa gråa tider behöver vi ett färgstarkt nummer som påminner om sommaren.

Clara Klingenström – Behöver inte dig idag 

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Med sin enkla röda klänning och en elgitarr runt halsen framförde Clara en genuin poplåt om att ta revansch på livet. Ibland behövs det inte så mycket effekter för att fånga sin publik.

Eric Saade – Every Minute 

  

] Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Det är alltså ingen hemlighet längre vad Eric Saade gillar att göra “every minute”. Tack för den informationen Eric! I vanliga fall brukar hans framträdanden vara fyllda med spektakulära inslag som hissar, glasburar och duschar. Denna gång är numret mer suggestivt och naket. Det påminner en del om Loreens “Euphoria” nummer från 2012.

Dotter – Little Tot

  

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Efter förra årets succé med Bulletproof så känns ”Little tot” en aning svag som comeback låt. För att vinna så måste låten vara ett snäpp bättre än föregångaren vilket inte är fallet med Dotter dessvärre. Däremot ska hon få cred för sitt kaxiga nummer på scen.

Arvingarna -Tänker inte alls gå hem

   

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Det tog mig några lyssningar men nu har deras låt verkligen fastnat på näthinnan. i denna gladschlager framför Arvingarna en klassisk men underhållande koreografi. Slutposen sitter som en smäck!

Dags att dissekera finalen

På lördag är det final i Melodifestivalen. Av de tolv bidrag som tävlar i finalen så kan nästan alla ses som olika varianter av pop. Arvingarna är de som sticker ut med sin schlagerlåt. Det är också övervägande upptempolåtar som tagit sig vidare. Egentligen är det bara Paul Rays låt som kan sägas vara en renodlad ballad. Rocken lyser också med sin frånvaro. Lillasyster hade en bra chans i sin duell men fick se sig slagna av latin pop.

Årets final är också fullproppad av gamla mellovinnare. Både The Mamas, Eric Saade, Arvingarna och Charlotte Perrelli har vunnit tävlingen tidigare. Av dessa är det dock bara Eric Saade som har en rimlig chans på lördag. Istället är det Idolvinnaren Tusse som ser ut att ta hem sångfågeln. Han skulle då bli den sjunde Idoldeltagaren som vunnit Melodifestivalen. På tal om idolkoppling så är ju både Danny och Lullu Lamotte gamla Idoldeltagare.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifetsivalen

Om vi däremot tittar på antalet debutanter i finalen så är det skralt. I osäkra tider vill folket ha trygghet. Den tryggheten verkar gynna veteranerna. Den som trots sitt okända ansikte lyckats tränga sig igenom bruset är Clara Klingenström. Kraftprovet genomfördes i andra chansen där hon slog ut legendarerna Eva & Ewa. Hennes låt sjungs på svenska vilket hon inte är ensam om. Både Danny och Arvingarna kör på just svenska.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Könsfördelningen bland artisterna är relativt jämn. Dock är majoriteten, alltså sju av tolv, manliga artister. Kollar vi in oddsen så verkar kvinnorna få det tufft. Jämfört med förra årets girl power chock så är toppen mer manligt dominerande 2021. Förts på en tredjeplats hittar vi Dotter.

Startordningen klar för finalen

Nu är startfältet för finalen klart och tävlingsproducent Karin Gunnarsson har satt ihop startordningen för lördagens tävling.

– Vi kommer bjuda svenska folket på en spännande och omväxlande final. Ett startfält med fyra tidigare vinnare som tillsammans med starka debutanter gör upp om segern, säger Karin Gunnarsson, Melodifestialens tävlingsproducent, till svt.

Startfält i finalen lördag 13 mars

1. Danny Saucedo – Dandi dansa

2. Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts

3. Anton Ewald – New Religion

4. The Mamas – In The Middle

5. Paul Rey – The Missing Piece

6. Charlotte Perrelli – Still Young

7. Tusse – Voices

8. Alvaro Estrella – Baila Baila

9. Clara Klingenström – Behöver inte dig idag

10. Eric Saade – Every Minute

11. Dotter – Little Tot

12. Arvingarna -Tänker inte alls gå hem

 

Andra chansen: reflektion

Efter en skakig vecka med magsjuka slutade veckan i dur för Paul Rey. Återigen tar han sig vidare till final via andra chansen. Samma sak gäller för Alvaro Estrella som lyckades slå ut rockbandet Lillasyster till min stora glädje. Att sjunga till sina barn verkar med andra ord vara ett lyckat koncept i årets festival. Dessvärre gick det inte lika bra för farmor och mormor ikväll. Länge höll jag tummarna att Eva och Ewa skulle charma sig till en finalplats men tv-tittarna ville hellre rösta på debutanten Clara Klingenström. En fjäder i hatten för Clara som tills nu varit relativt okänd för allmänheten. För den andra Klara blev det också succé. Förra året föll hon på målsnöret men nu blev det revansch.I sin silvriga robotdräkt slog hon ut Efraim Leo som får vänta lite på sitt stora genombrott. Därmed blev könsfördelningen helt jämn vilket känns väldigt rättvist.

Stina Stjernkvist, svt Melodifestivalen

 

I sin debut som programledare i mello gjorde Shirley Clamp en godkänd insats. Hon är lagom rolig och skapade inga kontroverser. Däremot är det intressant att veta vad Svenska kyrkan tyckte om Tingalinggängets lättklädda sovjetpop. För andra året i rad delades det ut en massa priser till minnesvärda artister, låtskrivare och programledare. Frågan kvarstår dock från förra året, vad är detta för pris? Att hux flux dela ut en massa random priser till folk känns förvirrande. Jag har nog aldrig sett Carola så fejkglad i hela mitt liv.  Förstår inte hur detta pris ska få någon dignitet överhuvudtaget. Just nu känns det mer som ett skämt.

Nu lämnar vi andra chansen och siktar in oss på den stora finalen. För i slutändan är det i finalen det händer.

 

 

Andra chansen: dessa går vidare!

En vecka kvar till finalen och nu ska de sista fyra finalisterna utses. I traditionell ordning avgörs andra chansen genom duellspel där tittarna röstar fram vinnaren ur varje duell. Här är mina kommentarer om duellerna.

Duell 1: Alvaro Estrella vs Lillasyster

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Kommentar: Hårdrock möter latinopop. Det är ingen hemlighet att jag inte är ett fan av rockmusik och därför blir mitt val ganska enkelt här. Den jag vill se i final är Alvaro Estrella.

 

Duell 2: Frida Green vs Paul Rey

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Kommentar: En betydligt jämnare duell i mitt tycke. Både Frida och Paul ställer upp med ballader. På ett sätt har Fridas låt mer power och den växer också för varje lyssning. I dagsläget tippar skålen åt Fridas håll för min del.

 

Duell 3: Eva Rydberg och Ewa Roos vs Clara Klingenström

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Kommentar: Personligen är jag svag för charmiga pantertanter. Eva och Ewa är inget undantag. Deras bidrag liknar ingen annans och de hade gjort finalen mer festlig. Nu ska vi sjunga och dansa!

 

Duell 4: Klara Hammarström vs Efraim Leo

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Kommentar: Det som jag gillar mycket med Efraims låt är dess energi. Den är dessutom rätt hookig vilket gör att jag går och nynnar på den ofta. Tillsammans med framträdandet och hans charm håller jag honom som favorit i denna duell.

 

Årets bästa mellolåt är…

Efter fyra veckor av deltävlingar har vi nu mött 28 olika bidrag. En del har varit trista, andra galna och några helt bländande. Nu ska jag lyckas med konststycket att ranka min topp tolv samt de tre sämsta bidragen i min mening.

Låt oss börja med kalkonerna…..

3. Lillasyster: Nä alltså hur kunde svenska folket förråda Jessica Andersson genom att rösta fram ett gapigt band som Lillasyster. I will never forgett….

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

2. Mustasch: Skandalen kring Ralf Gyllenhammar kunde inte ha hanterats på ett sämre sätt från gruppens sida. Sen tycker jag att hårdrocksband har sin scen och behöver inte stampa in på mello.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

1. Sannex: Jag vet inte om bandet har missuppfattat hela situationen med covid-19? Att skriva en låt om att åka på sunwing-semester till varmare länder när hela världen är isolerad kändes bara taskigt. Sen var ju låten en ren parodi på dansbandsmusik. Pinsamt!

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

När vi avverkat botten är det dags för toppen, här är mina tolv favoriter

12. Alvaro Estrella: Det är svårt att motstå latinopop just för att det är så smittande. I dessa gråa tider behöver vi ett färgstarkt nummer som påminner om sommaren (och då syftar jag inte på all-inclusive).

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

11. Efraim Leo: Trots att Efraim kan ses som en klassisk popkille så anser jag ändå att hans medryckande låt slår både Saade konstprojekt och Dannys lagerlokals pop. Han är ung och fräsch vilket gör honom mer intressant som artist.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

10. The Mamas: Det är modigt av the Mamas att ställa upp året efter de vann. Risken fanns att det hade blivit en flopp. Men de visade att de hör hemma i finalen vilket är imponerande att se. Även om låten i år inte är lika bra som ”Move” så är den värd en finalplats.

Stina Stjenkvist, svt, Melodifestivalen

9. Patrik Jean: Denna moderna poplåt trodde jag skulle locka till sig fler röster. Numret är väldigt snyggt med de stiliga blomsterkillarna som dansade bakom Patrik Jean. Synd att han inte fick en andra chans.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

8. Ewa Roos och Eva Rydberg: De kom in som två pantertanter och sjöng om att ”nicke-docka” med oss. Om det är något jag lärt min så är det att aldrig underskatta pensionärerna. Deras melodi må vara barnslig men det finns ju också något härligt med det.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

7. Paul Rey: Förra året var jag inget fan av Paul Reys låt. Däremot är det något fint med hans finstämda ballad om sin dotter som gör en lite berörd.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

6. Clara Klingenström: Med sin enkla röda klänning och en elgitarr runt halsen framförde Clara en genuin poplåt om att ta revansch på livet. Ibland behövs det inte så mycket effekter för att fånga sin publik. Tror hon kan skrälla i andra chansen.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

5. Tusse: Många jag pratat med älskar Tusse. Inför finalen är han dessutom en av vinnarkandidaterna. Det hade ju varit fantastiskt om Sverige skickade en svart artist tredje gången på raken. Tycker också det är kul att Tusse är normbrytande på ett kreativt sätt med sin säregna stil. Däremot är jag inte lika frälst av låten som mina vänner.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifetsivalen

4. Anton Ewald: Det är inte hans bästa bidrag men scenframträdandet var grymt snyggt. Eftersom han dessutom varit en personlig favorit genom åren så var det extra kul att se honom göra comeback och dessutom få gå direkt till final.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

3. Arvingarna: Det tog mig några lyssningar men nu har deras låt verkligen fastnat på näthinnan. Det är en glad schlager- och dansbandslåt där Arvingarna genomför en klassisk men underhållande koreografi. Slutposen är dessutom snygg.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

2. Jessica Andersson: En av mina personliga favoriter i år är definitivt Jessica Andersson. Visst numret kanske inte höll toppklass. Däremot är melodin så energifylld och hoppingivande  och det får mig på bra humör. Sen älskar jag långa släp.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

1. Charlotte Perrelli: Vilken comeback säger jag bara! Efter fiaskot sist så repade sig Charlotte ordentligt och bevisade en gång för alla att hon är en sann schlagerdrottning. Många hävdar att schlagern är utdöende och därför är det så göt när någon motbevisar detta med en pangschlager som denna.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

 

Analys: vinnarnas kväll

Det är inget snack om saken, ikväll var det vinnarnas kväll. För tredje året i rad går the Mamas direkt till final. Detta efter att ha vunnit två år i följd. Var ska deras resa sluta mån tro? Detsamma gäller Eric Saade som återigen tar sig till en final. Det är fjärde gången han ställer upp och nu har han också chans på en andra vinst. Däremot kan inte jag vara den enda som inte fattade budskapet med hans suggestiva framträdande. Varför dansar han som Loreen? Varför dras han runt i en lina? Varför kommer det en mörkklädd dansare in mitt i allt? Vem sydde den varma koftan? Frågorna är många. Det kanske är så att konsten får tala sitt egna språk helt enkelt.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Åt vinnarna gick det alltså inte att gör så mycket ikväll. De resterande artisterna fick istället sikta in sig på övriga placeringarna. Det blev till slut Anton Ewald kopian Efraim Leo och singer- songwriter artisten Clara Klingenström som fick en andra chans. För den erfarna Tess Merkel blev det en snopen femteplats. Hon är ett ytterligare bevis på att det är svårt att bli singelartist efter att ha tillhört en framgångsrik grupp innan. Den stora kalkonen är dock Sannex sällskapsresan-låt som fick mig att vilja ta fram skämskudden.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Underhållningen var en fars. Det bästa med Pernilla och Pärs mellanakt var det tillfälliga avbrottet. Manuset fick de annars så spontana personligheterna att te sig ospontana. För det mesta kändes det skrikigt och stirrigt. Däremot uppskattade jag mer den melloberoende mamman som fick en att fasa över sin egna relation till schalgern.

Nu har vi alltså hört alla bidrag och självklart har jag mina personliga favoriter i finalen. Framförallt älskar jag Charlotte Perrellis dunderschlager. Jag inser dock att favoritskapet ligger hos idolvinnaren Tusse som leder stort bland oddsen. Bakom honom lurar Eric Saade, Dotter och the Mamas. Nu kan ni också lyssna på alla finalbidrag på Spotify så in och gör det.

 

Melodifestivalen: Dessa går vidare ikväll

Tiden går snabbt nät man har roligt. Idag är det dags för den sista deltävlingen i mello. Inför kvällens avgörande har jag kollat in oddsen på Eurovisionworld.

I toppen är det jämt mellan Eric Saade och the Mamas. Däremot är de solklara förhandsfavoriter. Den gamla Alcazarmedlemmen Tess Merkel och popsnöret Efraim Leo tippas gå till andra chansen. Här är kampen om placeringarna mer jämna vilket bäddar för både Clara Klingenström och Sannex. På sjundeplats ligger för tillfället Lovad.

Här är vinstchanserna i procent från Eurovisionworld
1. Eric Saade – 83%
2. The Mamas – 77%
3. Tess Merkel – 12%
4. Efraim Leo – 9%
5. Clara Klingenström – 7%
6. Sannex – 7%
7. Lovad – 5%

Eftersom vi nu hört alla bidrag i årets festival så går det också att sia om vilket bidrag som har bäst chans att vinna. Just nu ser topp fem ut som följer:
1. Tusse – 38%
2. Eric Saade – 19%
3. Dotter – 18%
4. The Mamas – 12%
5. Danny Saucedo – 4%

Repetition: Erik Saade

I en vitt yllekofta dansar sig Erik Saade så svettig att det rinner från hela ansiktet. Det enda som lyser upp honom är en strålkastare på den vita platta som han dansar på. Med sig på scen har han en svartklädd dansare med täkt ansikte.  I vanliga fall brukar ju Eriks nummer vara fyllda med spektakulära inslag som hissar, glasburar och duschar. Glöm Saade-duschen, såhär har ni aldrig sett Erik innan kan jag lova. Det här numret är mer suggestivt och naket men samtidigt också väldigt spektakulärt.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen
Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Repetition: Clara Klingenström

Kommer ni ihåg serien ”Livet enligt Rosa”? När jag ser Clara stå där med sin röda klänning spelandes på en elgitarr så tänker jag på Rosa. Själv har Clara beskrivit sin låt som ”Fucking revansch”. Frustrationen över att vara på botten är tydlig i låten. Därför behöver också hon visa sina känslor ännu starkare på scen så att det når ut till tittarna. Själv är jag svag för revansch-låtar just för att det finns så mycket styrka i dem. Om klara får till det tills lördag kan hennes låt räcka en bit.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen
Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen