Malta: Destiny gör burlesk girl power

I detta sprakande eurovisionbidrag bjuder Destiny på glitter och nakenchocker. Hon står där som en drottning med krona på huvudet. Hennes budskap är glasklart. Tjejerna ska skina och killarna ska backa. Bidraget ”Je me casse” är som en skön uppföljare till Nettas ”Toy”. Destiny blandar gril power med burlesk. Detta är som gjutet för Eurovision. Tror att Malta är med om att ta hem vinsten i Rotterdam.

Här är låten!
Destiny – Je Me Casse – Malta

Azerbajdzjan: Nya låten med Samira Efendi

Samira Efendi är tillbaka i tävlingen med den nya låten ”Mata Hari” som är en uppföljare till ”Cleopatra”. Det är en eldig orientalisk etnopoplåt som för tankarna till varmare breddgrader. I jämförelse med förra årets bidrag så känns denna lite mer välproducerad och påkostad. Musikvideon lovar gott inför liveframträdandet. Koreografi är elektriskt . Eurovision får nu ytterligare en upptempolåt med en tuff brud i lyxförpackning.

Lyssna på låten här: Samifa Efendi – ”Mata Hari”

Island: Daði & Gagnamagnið’s nya låt är här

Förra året var isländska artisten Daði & Gagnamagnið’s en av favoriterna att ta hem hela Eurovision. Bland annat vann bandet ”Sveriges 12:a” och fick många fans runt om i Europa att dansa. Nu är de tillbaka i tävlingen med det nya bidraget ”10 years” som släpptes i helgen. Det är en härlig funk/disco låt med mycket groove. Den är dock inte lika svängig och direkt som ”Think About Things”. Däremot sparas det inte på koreografin i år heller. Numret innehåller både stråkar, en barnkör och såklart en massa lustiga danssteg. Just nu ligger Island på femteplats bland oddsen. Vi får se  om hypen kring bandet håller i sig till maj. Tills dess kan ni lyssna på låten här.

När politik lett till diskvalificering

Som ni kanske läst om riskerar Belarus att diskas från Eurovision. Anledningen är att landets bidrag anses vara för politiskt laddad – vilket The european broadcasting union som granskar ländernas bidrag menar riskerar hela tävlingens opolitiska syfte. Det är långt ifrån första gången politik satt krokben för länders deltagande. Här är andra händelser genom tävlingens historien som varit politiskt färgade.

2019 – MARUV
Artisten vägrade gå med på de krav som ställdes från tv-bolaget i Ukraina. Bland annat försökte bolaget få Maruv att skriva på ett kontakt som tillfälligt skulle hindra henne från att uppträda i Ryssland. Avtalet skulle mer eller mindre tving henne att delta i politisk propaganda.

2017 – Yulia Samoilova:
Den ryska sångerskan tilläts inte resa in i Ukraina eftersom den ukrainska regeringen utlyst ett reseförbud mot henne. Även denna gång låg Krimhalvön i fokus.

2009 – Stephane & 3G
Bidraget ”We Don’t Wanna Put In” tilläts inte delta i Eurovision eftersom låttexten var för politiskt.

2005 – Aline Lahoud
Libanon drog sig ur tävlingen på grund av Israels deltagande.

1979 – Maria Rita Epik & 21.Peron
Turkiet drog sig ur tävlingen med bakgrund av att finalen hölls i Israel. Pressen blev för stor från arabvärlden

San Marino: Flo Rida ger sig in i leken

Tro det eller ej, lilleputtlandet San Marino kommer få stöttning av ingen mindre än världsrapparen Flo Rida. Han är nämligen med och rappar i bidraget ”Adrenalina” som sjungs av Senhit. Tillsammans ska de framföra låten i Rotterdam. Som låttiteln skvallrar om så är det mycket adrenalin i denna upptempomelodi. Detta är solår bättre än hennes tänkta bidrag förra året som hette ”Freaky!”. Vågar påstå att Senhit och flo Rida kommer ge San Marinos bästa placering i tävlingens historia. I dagsläget har ”Say Na Na Na” landet bästa placering, den kom på 19:de plats.

Lyssna på ”Adrenalina” här!

Estland: Uku Suviste blev ”the lucky one”

För andra året i rad kommer Uku Suviste att representera Estland i Eurovision. I finalen tävlade tolv akter. Under den första ronden fick folket och juryn utse sin topp tre. Av dessa gick tre bidrag vidare till en superfinal. I denna superfinal gick förutom Uku också Jüri Pootsmann och Sissi. Av dessa tre fick folket utse sin vinnare. Hans vinnarlåt ”The lucky one” är en dramatisk och energifylld  poplåt.  Nummer innehåller både regn, kedjor och blixtar. Jag får lite the Weekend känsla av detta fast mer åt eurovision hållet.

 

Danmark: Fyr & Flamme till Rotterdam

Ikväll höll Danmark sin nationella final. Efter en jämn omröstning i superfinalen mot Jean Michel och Chief 1 & Thomas Buttenschøn vann Fyr & Flamme med sin 80-tals pastisch ”Øve os på hinanden”. Personligen hade jag föredragit The cosmic twins upptempolåt. Flyr & Flammes låt hade varit modern 1981 inte 2021. Tyvärr tror jag också att Danmark floppar i årets Eurovision.

Estland: Hiss eller diss på finallåtarna

Då har det äntligen blivit dags för final i den estniska uttagningen ”Eesti Laul”. Under två semifinaler har tittarna fått utse sina favoriter och nu återstår tolv bidrag som kämpar om titeln. Inför kvällens final ligger fjolårets vinnare Uku Suviste bäst till hos oddsen. Tätt därefter jagar Koit Toome och Jüri Pootsmann på en andra- respektive tredjeplats. Även dessa två herrar har vunnit tävlingen vid tidigare år. Efter att ha lyssnat igenom de fem låtar som just nu ligger bäst till är mitt omdöme följande.

1. Koit Toome – ”We Could Have Been Beautiful”:Blixtar och dunder! Koits dramatiska nummer innehåller både regn, kedjor och blixtar. Jag får lite the Weekend känsla av detta fast mer åt eurovision hållet. Låten är en energifylld power balladaktig poplåt. I jämförelse med fjolårets bidrag gillar jag soundet i hans nya låt mer.

2. Uku Suviste – ”The Lucky One”: Till finstämt pianospel sjunger Uku om olycklig kärlek, ett klassiskt tema för ballader. Det är ett väldigt avskalat nummer med UKu spelades på sitt piano. Förra gången han tävlade i Eurovision åkte Estland ut i semin. Om han skulle vinna denna gång kanske det går bättre.

3. Jüri Pootsmann – ”Magus Melanhoolia”: Det bidrag som jag fastnat mest för är Jüri Pootsmann. Genremässigt går det att beskriva bidraget som en alternativ poplåt. Språket sjungs på estniska vilket ger låten mer personlighet. Även scenframträdandet är lite mer åt det alternativa hållet. Ordet ”olla” sjungs mycket i låten, det betyder alltså ”att vara” och inget annat.

4. Suured Tüdrukud – ”Heaven’s Not That Far Tonight”: Nu blir det schlagerdisco! Glittertanterna Suured Tüdrukud framför en låt som lika väl hade kunnat gå till Lina Hedlund eller Jessica Andersson. En traditionell discoschlager med andra ord. Deras uppträdande känns dock mycket som något man hade gjort på en hemmafest i mammas glittertyger.

5Kadri Voorand – ”Energy”: Ytterligare en ballad om kärlek. Nu handlar det istället om dåliga relationer som tar energi, därav låttiteln ”Energy”. I en vit långklänning sitter Kadri vid sitt piano och sjunger ut sin frustrationer på ett känslomässigt sätt. Låten är inget som sticker ut på något sätt.

Slovenien: Ana Soklič till Eurovision

För andra året i rad representerar Ana Soklič Slovenien i Eurovision. Hennes låt ”Amen” är en klassisk Eurovision-ballad som handlar kort och gott om kärlek i alla dess former. Låten startar lugnt för att sedan stegvis byggas upp till ett dramatiska crescendo. Det märks på scen att Ana känner starkt för sin låt. Inga av hennes känslor går till spillo. Däremot känner jag att låten fattas något som får mig att vilja bli engagerad. Slovenien har ju inte en glänsande Eurovision-historia precis. Jag har själv varit i Ljubljana och tycker det är en trevlig huvudstad men jag undrar om det någonsin kommer hållas någon schlagerfestival där i framtiden. Det blir iallafall inte 2022.

Tyskland skickar tvättstugepop om jämlikhet

Årets tyska bidrag är minst sagt udda. I en tvättstuga sitter olika människor uppradade på en bänk. Hasande in på en skinnsoffa ligger artisten Jendrik klädd i en glittrig skjorta. I handen håller han en minst lika glittrig ukulele. Vid sin sida har han ett dansandes fuck you-finger. Låter det knasigt? Då har jag inte nämnt steppdansen och tårtkriget än.

”I don´t feel hate” heter låten. Den går närmast att beskriva som ett discovänligt skämtbidrag. I ärlighetens namn är jag förvirrad. Denna låten påminner mer om reklammusiken för Folksam än en faktiskt låt.