Analys: vinnarnas kväll

Det är inget snack om saken, ikväll var det vinnarnas kväll. För tredje året i rad går the Mamas direkt till final. Detta efter att ha vunnit två år i följd. Var ska deras resa sluta mån tro? Detsamma gäller Eric Saade som återigen tar sig till en final. Det är fjärde gången han ställer upp och nu har han också chans på en andra vinst. Däremot kan inte jag vara den enda som inte fattade budskapet med hans suggestiva framträdande. Varför dansar han som Loreen? Varför dras han runt i en lina? Varför kommer det en mörkklädd dansare in mitt i allt? Vem sydde den varma koftan? Frågorna är många. Det kanske är så att konsten får tala sitt egna språk helt enkelt.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Åt vinnarna gick det alltså inte att gör så mycket ikväll. De resterande artisterna fick istället sikta in sig på övriga placeringarna. Det blev till slut Anton Ewald kopian Efraim Leo och singer- songwriter artisten Clara Klingenström som fick en andra chans. För den erfarna Tess Merkel blev det en snopen femteplats. Hon är ett ytterligare bevis på att det är svårt att bli singelartist efter att ha tillhört en framgångsrik grupp innan. Den stora kalkonen är dock Sannex sällskapsresan-låt som fick mig att vilja ta fram skämskudden.

Stina Stjernkvist, svt, Melodifestivalen

Underhållningen var en fars. Det bästa med Pernilla och Pärs mellanakt var det tillfälliga avbrottet. Manuset fick de annars så spontana personligheterna att te sig ospontana. För det mesta kändes det skrikigt och stirrigt. Däremot uppskattade jag mer den melloberoende mamman som fick en att fasa över sin egna relation till schalgern.

Nu har vi alltså hört alla bidrag och självklart har jag mina personliga favoriter i finalen. Framförallt älskar jag Charlotte Perrellis dunderschlager. Jag inser dock att favoritskapet ligger hos idolvinnaren Tusse som leder stort bland oddsen. Bakom honom lurar Eric Saade, Dotter och the Mamas. Nu kan ni också lyssna på alla finalbidrag på Spotify så in och gör det.