Eurovisionkompassen: Övriga Europa + Australien

 

Bild: Pontus Källström
Bild: Pontus Källström

 

Eurovisionkompassen gör sitt sista avstamp i Västeuropa, men tar er även med på en tripp genom  Israel och jubileumslandet Australien.

Belgien: Loïc Nottet – Rhythm Inside

Pontus: Belgien skickar något inovativt och säreget i och med bidraget Rhythm inside. Loïc Nottet är som en manlig version av Lorde och hans röst är lika orginellt som bidraget (4/5).

Jesper: Cool mikro-elektrolåt som andas Lorde. För vilken artist som helst hade denna låt varit ett albumspår som aldrig sänts ut till radios, men i Eurovision blir detta en frisk fläkt som med ett coolt uppträdande kan komma långt (3/5).

 

Australien: Guy Sebastian – Tonight Again

Pontus: Det bästa med Australien är inte bara att de äntligen får delta i tävlingen, utan också att landet satsat både på en grym låt och en grym artist. Får lite John Newman vibbar över Guy Seastian. Tror dock att Tonight again är för bra för att vinna. Men en topplacering blir det absolut (5/5).

Jesper: Var i början avogt inställd till den här soulpop-låten, men har på senare tid börjat smälta för den och svänger med i tonerna. Guy Sebastians varma röst passar bra och han är ju ett proffs som på något sätt får ses som en av tävlingens stora stjärnor i år. Kommer bli snyggt på scen! (4/5).

 

Israel: Nadav Guedj – Golden Boy

Pontus: Unga Nadav Guedj bjuder in oss till att festa i Tel Aviv och jag tackar JA direkt. Låten är en hybrid mellan medelhavstoner och R&B vilket ger ett ballt sound. Hoppas på mycket dans på scenen också (4/5).

Jesper: Min favorit i år! Detta ÄR Eurovision. Party, kul och dansant. Samt uppfriskande att se Israel försöka värma upp sin Eurovisionimage lite i motsats till alla fredslåtar de brukar skicka. Snälla ta detta till final, hoppas inte bara framträdandet blir en hot mess! (4/5).

 

Nederländerna: Trijntje Oosterhuis – Walk Along

Pontus: Nederländerna är ett land som verkligen rykt upp sig de senaste åren med två topp tio placeringar på rad. Men är inte säker att det går lika bra för Trijntje Oosterhuis. Visst är det en behaglig och lättsmällt upptempolåt som går att nynna till. Men för mig personlig känns låten lite händelsefattig (3/5).

Jesper: Den här typen av midtempopop har varit med i tävlingen sen början av förra decenniet, och surprise, det har antingen alltid varit Nederländerna eller Danmark som skickat dem. Nu är detta inte dåligt, detta är egentligen helt okej, men den saknar det där lilla extra som hade tagit och gjort den till en schlagerfavorit. Nu är den bara helt okej! (3/5).

 

Frankrike: Lisa Angell – N’oubliez Pas

Pontus: Fransoserna ber oss att komma ihåg första världskrigets offer. Men allt jag mins efter att Lisa Angells röst klingat ut är hur fruktansvärt urkass låten är (1/5).r

Jesper: En traditionell fransk ballad utan nerv och spänning. Lisa sjunger fint, men lär bli offer för att vara en-i-mängden i år. Egentligen bättre än många andra ballader, men då många troligtvis tröttnat på det låga tempo kommer man nog inte ge henne mycket av en chans (2/5).

 

Irland: Molly Sterling – Playing with Numbers

Pontus: Molly är en sing a song writer som är självlärd på såväl piano, sång som låtskriveri. Hon har också skrivit Playing With Numbers som är en fin med smått ointressant pianoballad. (2/5)

Jesper: Tråkigt Irland. Snälla ni var ett av de bästa Eurovisionländarna och ni skickar sån här dynga (2/5).

 

Storbritannien: Electro Velvet – Still In Love With You

Pontus: Av någon märklig anledning envisas Storbritannien, en av världens ledande musikexportörer, att skicka halvhjärtade skitlåtar till Eurovision. Inprincipp vem som helst hade kunnat representera britterna, och i år råkade det bli electroswing duon Electro Velvet (1/5).

Jesper: Konstigt, lite pyttelite kul, men ja Storbritannien lär väl hamna på nedre halvan av resultatslistan (2/5).