Eurovisionkompassen: Sydeuropa

 

Foto: Pontus Källström
Foto: Pontus Källström

Kompassen har nu tagit oss till Sydeuropa. Här ryms många turisttäta länder där varken solen eller den ekonomiska krisen säger nej. Rent låtmässigt får vi uppleva både schlagerrock, bombastiska ballader, och en del som bör gå till återvinningscentralen.

Portugal: Leonor Andrade – ”Há um mar que nos separa”
Pontus: Portugal brukar inte vara känt för att skicka fräscha och moderna låtar till tävlingen. Detsamma gäller Há Um Mar Que Nos Separa med Leonor Andradem som dessutom är en riktig skräplåt. Ingen final för Portugal i år.(1/5)

Jesper: Är svag för den här typen av schlagerrock som Portugal bjuder på. Den sortens musik som tror att den är lite edgy och så bara för att man låter lite som Alanis Morissette, men det är inte 90-talet längre. (3/5)

 

Spanien: Edurn – ”Amanecer”
Pontus: Det är inte första gången Spanien tar hjälp av svenske Tomas G:son. Både 2007 och 2012 var det just G:son som stod bakom Spaniens bidrag. Denna gång är det artisten Edurne som står för showen. Låten är en effektiv upptempopop i sann eurovisionanda. Nu återstår det bara att se om Edurne, likt i musikvideon, kan förvandla sig till en tiger på scen. (3/5)

Jesper: Egentligen är detta dåligt. Överdådigt och utan någon riktig substans eller mening, men jag saknar någon riktigt episk låt i årets startfält så får väl ändå promotera denna låten signerad Thomas G:son. (4/5)

 

Italien: Il Volo – ”Grande amore”
Pontus: Om det är någon låt som förvirrar mig i år så är det Italiens. Är det ett seriöst försök till en storslagen italiensk kärleksballad eller är det en parodi på Il divo (gruppen heter Il volo)? Bara det att bidraget heter Grand amore gör mig väldigt skeptisk. (2/5)

Jesper: Här floskar man på med svärmorstrion. Opera-lite med en musikvideo som mer framstår som en reklamfilm för Specsavers med sina tramsiga filmreferenser. Antar att det kommer vara lite mer stil på detta när det väl blir dags för liveframträdande, såvida det inte tar in Demi Moore? Det hade varit kul? Göra så att hon återskapar sin ikoniska scen från Ghost? (3/5)

 

San Marino – Anita Simoncini & Michele Perniola – ”Chain Of Light”
Pontus: Vad ska man säga om det här? Två duktiga sångare som fått en Ralph Siegel ballad som är så omodern att den hade kunnat bli värderad i antikrundan. Nivån av pinsamhet får mig att rodna å San Marions vägnar.(0/5)

Jesper: Tråkigt. Nej. Inget mer jag kan säga. (1/5)

 

Malta: Amber – ”Warrior”
Pontus: Jag och Amber har det gemensamma i att vi båda studerar till förskollärare på heltid. Eller ja hur mycket heltidsstudier det blir för Amber är ju tveksamt då hon representerar sitt hemland i Wien. Dessvärre är Warrior en platt ballad, så hennes musikaliska resa tar nog slut i semifinalen. (2/5)

Jesper: Detta är väl ”fint”. Lite förvånad, för Malta brukar inte vara såhär tråkigt. Antingen är de schlager-tastic eller en hot pop mess. Nu är det bara helt okej. Nästa tack. (2/5)

 

Makedonien: Daniel Kajmakoski – ”Autumn Leaves”
Pontus: Sedan den nationella finalen har Daniel Kajmakoski ändrat på originalversionen och gett låten ett mer modernt sound samt bytt språket från modersmål till engelska. Mycket hänger på hur låten sedan framförs på scenen. Kanske blir det en streckgubbeduell mellan Makedonien och Sverige då det finns med streckgubbar i videon till Autumn Leaves. (3/5)

Jesper: Detta är en fin ballad som faktiskt andas modernitet, något nytt från Makedoniens del som annars brukar vara ganska mossiga i Eurovisonsammahang. Musikvideon får ett plus för den delen också, mycket mer sentimental en Måns Zelmerlöws tramsiga ”specialeffekter”. (3/5)

 

Grekland: Maria-Eleni Kyriakou – ”One Last Breath”
Pontus: I år skickar grekerna en ballad vilket kan anses som ovanligt då landet ofta har upptempolåtar. Men mot ett annars balladsprängt startfält blir det tufft för Grekland. Det hela påminner om Cyperns bidrag 2006 när Annette Atani försökte härma Mariah Carey utan att lyckas. Samma sak gäller grekiska Maria-Eleni Kyriakou som i sin iver att bli Celine Dion låter som ett billigt plagiat. (2/5).

Jesper: YES! Här har vi den Årets Eurovisionballad. Denna typ av ballad har varit i tävlingen ända sedan 70-talet och det lär förbli så. Grekland kommer alltid bra och kan inte se detta gå sämre. En av årets starkare ballader! (3/5)

 

Albanien: Elhaida Dani – ”I’m Alive”
Pontus: Elhaida Dani tillsammans med sin I’m alive är en av Albaniens mest välproducerade låtar. Det låter lite Ed Sheeran och Elhaida är en begåvad sångerska. Men tyvärr blir jag inte berörd av låten vilket är synd. (3/5)

Jesper: Lite ironiskt att sjunga ”I’m Alive” när låten inte kunde ha varit mer dötrist. Det är en bra hook iallafall, det är alltid något. (2/5)