”Superkroppen” är det nya svarta – men vad har hänt med ”nakenchocken”?

Spola tillbaks 10-12 år i Melodifestivalens historia och rubrikerna handlade om Shirley Clamps bröstchock, Afro-Dites nakenchock och att Charlotte Perrellis bröst växte under sändning. Fokuset lades på hur sångerskorna framhävde sina bröst. Det var smaskigt och det var dekadent, passande för en tid som präglades av Paris Hilton och glamourmodeller såsom Linda Rosing & Carolina Gynning. Det var en annan tid. För under senare årens tävlingar har nakenchockarna uteblivit och i år har ett helt annat fenomen kommit till – ”Superkroppen”.

Nakenchockens fall kan man spekulera i. Antingen tappade folk intresset och tyckte nakenchockar var mer än akt av desperation än spännande eller så har att internet växt sig större så att man kan få ”nakenchockar” från andra håll eller så ville man bara bli mer proper. För likt många andra perioder i historien så har förspelet till en ekonomisk kris nästan alltid karaktäriserats av att populärkulturen blivit ”dekadent” och att det mesta blåses upp, allt blir större och mer överdrivet, för att sen när bubblan spricker falla tillbaks till en konservativ miljö. Tydligast exempel på detta kan man se tiden innan börskraschen 1929 som kallats för ”Glada 20-talet” då Hollywood drabbades av moralpanik på grund av alla drog- och sexskandaler. För Melodifestivalen tog nakenchockens tid slut ungefärligt i samband med finanskrisen 2008. Den senaste gången någon chockade med en lågt skuren urringning var väl isåfall Maria Haukaas Storeng när hon deltog 2009. Sen dess har det blivit mindre naket, men blottandet av hud har börjat komma tillbaka, fast i andra former.

I år har den lättklädda delen av Melodifestivalen förflyttats från tv-rutan till mobiltelefonerna och det är inte längre kvinnorna som visar hud, utan det är männen. Nu talar man inte längre om några ”nakenchockar” utan nu är det ”superkroppar” som gäller. På Instagram har deltagare såsom Samir, Måns Zelmerlöw, Eric Saade och Jon Henrik Fjällgren visat upp sina vältränade kroppar. Det har nästinpå blivit en hets där Måns och Eric varit värst och tävlat om vem som har den biffigast kropp och media har rapporterat entusiastiskt. Att fiska röster genom att visa lite hud har innan skapat rabalder, men nu när ett par manliga popartister gör det på sina Instagramkonton är det helt acceptabelt. Det är ett nytt fenomen som inte bara är gällande i Melodifestivalen, men även i popmusik överlag. Nick Jonas är väl ett bra exempel av en manlig artist som klätt av sig och hyllats av tidningar. Oavsett vilken personlig moralisk ståndpunkt man har kring objektifiering eller att sälja på sex så kan man ställa sig frågan
– Varför kommer Nick, Måns, Eric och Jon Henrik undan med att klä av sig medan Nicki Minaj och Miley Cyrus blir fördömda för att göra detsamma och kallas diverse olika skällsord? Varför blir Måns och Erics utvik kallad för att ”de visar upp sina superkroppar” medan Jessica Anderssons klädsel 2006 eller Shirley Clamps djupa urringning från 2005 blir ”nakenskandaler”.

 Det må bara vara ord och olika formuleringar, men i formuleringarna ligger värderingar kring synen på den manliga och kvinnliga kroppen.