Schlagerhörnans recenserar kvällens startfält i Göteborg

Efter ett års väntan är nu Melodifestivalen äntligen tillbaka och precis som det förgångna året är det vi som sätter betygen.

Molly Pettersson Hammar – I’ll Be Fine

Jesper: 4/5
Tävlingen startar med ett brak. Molly gör debut och det med råge. Imponerande houseinfluerad låt som låter lika
mycket Emeli Sandé som Ella Henderson, det vill säga modernt och fräscht. Finalplats, tack!

Pontus: 4/5
Årets Melodifestival inleds med ett nummer som är trendigt och slagkraftigt. Molly är den i särklass bästa
sångerkan i starftfälltet och slutklämmen på låten är magisk.

Daniel Gildenlöw – Pappa

Jesper: 2/5
Så känslosam ballad, men ack så klyschig. Om det inte vore för att Daniel vet hur man balanserar upp en
klyschig text med ett smakfullt framträdande hade detta kunna landat i sympatiröst-träsket som Linus Svenning
vandrade i förra året.

Pontus: 2/5
Enda sedan Axel Hirsoux sjöng låten ”Mother” i förra Eurovision mår jag lite illa varje gång någon sjunger om sin
förälder. Men tycker dock att Daniel förhöjer bidraget med sitt ärliga och nakna scenframträdande.

Elize Ryd & Rickard Söderberg – One By One

Jesper: 2/5
Pompöst & emotionell är Elize & Rickards låt, men tyvärr en aning monoton, men vägs upp av ett Eurovision-
snickrat nummer med två proffs.

Pontus: 3/5
Här har vi ett bidrag som med hjälp av ett starkt framförande känns mer konkurrenskraftigt än det gjorde vid
förhandslyssningen. Elize och Rickard vet hur man tar en scen och det gnistrar om deras kemi. Låten är en
hybrid utav rock, opera och musikal.

Dolly Style – Hello Hi

Jesper: 1/5
Kommer ni ihåg de plåstren man fick från tandläkaren som liten? De har nu transformerats till en tjejgrupp som
bjuder på en sockrig europop som kommer terrorisera förskolorna landet över med sin irriterande refräng och
synkade dans.

Pontus: 3/5
Dolly Style har presenterat en ny genre med denna låt, nämligen vaggvisepop. Men trots den banala texten och
den retliga melodin kan jag inte motstå frestelsen att digga med under låten.

Behrang Miri feat Victor Crone – Det rår vi inte för

Jesper: 3/5
Optimismen från ”Jalla Dansa Sawa” har bytts ut mot en hårdare ton i Behrangs nya låt. Det känns som ett svar
på ett kallare politiskt klimat i Sverige. En tung refräng och inlevelserik rap kan göra Behrang & Victor farliga.

Pontus: 3/5

Enligt mig framför Behrang och Victor det viktigaste budskapet i startfältet denna vecka. Behrang
rappar bland annat ”dom säger flyg härifrån, vi kommer jämt tillbaks” – viktiga ord i dessa kalla tider!

Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now

Jesper: 2/5
Det är tryggt, det är en ballad och det är Jessica. Kompetent, men ospännande och mycket vilar på hennes
gyllene karisma och porslinsvackra röst. Finalplatsen inte lika given som den borde ha varit.

Pontus: 2/5
Detta är en typisk Jessica Andersson ballad. Låten andas hopp om en ljus framtid och att lägga det förflutna åt
sidan. Dessvärre är denna ballad lite torftig och intetsägande enligt min smak. Den försvinner i mängden.

Eric Saade – Sting

Jesper: 4/5
Låten är som ett One Direction-demo som fått lite inputs av Ariana Grande och som sen landade i Eric Saades e-
mail. Lättviktig pop som kompenseras upp av ett spektakulärt nummer. Om låten vore lite bättre hade det varit en
femma.

Pontus: 4/5
”Less is more” är ett begrepp som inte ryms i Eric Saades vokabulär. Scenshowen är lika fullproppad som en
amerikansk julgran. Det ena momentet följer efter det andra och helt plötsligt ser man Eric dansandes på ett
flygande tefat. Låten tar oss audiellt tillbaks till förra sommaren och vem älskar inte sommar.