Conchitas vinst är en seger för Österrike, HBTQ-personer och ett varmare Europa

Hon kom, hon såg och hon segrade. När österrikiskan Conchita Wurst kröntes till årets vinnare så tystade hon de homofobiska röster som velat få henne diskvalificerad i årets Eurovision Song Contest. För Conchita är en symbol för ett accepterande Europa som reser sig som fågeln Fenix efter att homofobiska åsikter har blåst in i Europa under den senaste tiden, där ett av de mest uppmärksammande fallen är Rysslands behandling av HBTQ-människor. Därför var Conchita inte bara en värdig vinnare på grund av att låten var bra och framträdandet var det proffsigaste år, men även en politisk seger i ett för tillfället osäkert Europa där högerextremister börjar göra sig gällande och en konflikt mellan Ukraina och Ryssland som fortfarande råder.

Conchita blir inte bara en symbol för ett tolerant Europa, men även en ikonoklast som blandar attribut som man enligt konventioner inte ska mixa. Genom att ta på sig en klänning som närmast liknar något man ser på Oscars röda mattan, långt mörkt svall och sen ett vältrimmad skägg så blandas attribut som annars inte förknipas med varandra. Hon attackerar det normativa beteende som råder där många fortfarande inte kan se bortom de begränsningar ord som ”man” och ”kvinna” innehar.

Det är därför Conchita, efter ett ovanligt politiskt Eurovision, står som värdig vinnare av en tävling som grundades för att föra ett krigsdrabbat Europa samman efter andra världskriget, när hon nu får folk att komma lite, lite närmare med sina budskap om acceptens och allas lika värde. Vad vi får minnas är att Conchitas vinst inte förändrar HBTQ-människors situation i bland annat Ryssland, men det är ett steg närmre ljuset.