Fem vidare från kvartsfinalen i Litauen

Under lördagskvällen hölls det första heatet i Litauens Pabandom iš naujo. Tio låtar tävlade om att kvalificerade sig vidare till semifinalen. Alla framträdande var förinspelade medan själva omröstningen sändes direkt. Efter att juryn och tittarna hade röstat klart blev det följande bidrag som röstades vidare till semifinalen:

1. Voldemars Petersons – “I Never Fall For You Again” (12 + 6 = 18 p)
2. Titas & Benas – “No” (8 + 10 = 18 p)
3. Martyna Jezepčikaitė – “Thank You Very Much” (5 + 12 = 17p)
4. Milita Daikerytė – “Shadows” (10 + 5 = 15p)
5. Be U – “Love Yourself” (6 + 7 = 13p)

Den som fick flest poäng var alltså  Voldemars Petersons med en låt om att gå vidare efter ett brustet hjärta. I den officiella musikvideon utspelar sig låten i en boxring så det måste varit ett hårt slag för den som skrev texten att bli lämnad. En helt okej poplåt i mitt tycke.

Norsk MGP: Blasemafia ft Hazel vidare till final

Ikväll avgjordes den första delfinalen i norska Melodi grand prix (MGP) där fyra melodier skulle tävla om en finalbiljett. I delfinalerna möts artisterna i olika dueller som lottades ut under sändningen. I den första duellen möttes youtubestjärnan Stina Talling mot jazzartisten Beady Belle. Här var Stina Talling den klara favoriten att gå vidare vilket hon också gjorde. I den andra duellen möttes den folkkära rockartisten Jorn mot blåsinstrumentgruppen Blasemafian ft Hazel. Denna match såg jämnare ut på förhand men till slut blåste (fattade ni skämtet) vindarna åt Blasemafians håll som gick vidare. I den avgörande duellen mellan Stina Talling och Blasemafian ft Hazel gick slutligen finalplatsen till Blasemafian. Deras låt Let loose är en festlig bit som funkar bäst på fest. Det är dock inget som jag kommer lyssna på i lurarna och inte heller något som kommer slåss om segern i finalen enligt mig. Bedöm själva här!

Under kvällen uppträdde också två bidrag som redan är finalklara. I Norge väljer nämligen en jury ut sex bidrag som går direkt till final. Först ut var Keiino som representerade landet i Eurovision 2019 med låten Spirit in the sky, den kom på sjätteplats. Denna kväll framförde de Monument som är en stark uppföljare till deras förra eurovisionbidrag, den andas europop med inslag av jojk. Scenframträdandet var händelserikt och effektfullt vilket känns hoppfullt inför finalen. Även stylingen stack ut med tydliga flörtar mot 80-tals synt.

 

När vi pratar om styling finns det mycket att säga om nästa finalist. In på scen kommer en guldklädd man med en gigantisk vit pälskappa som täcker halva scengolvet. Förmodligen har tio isbjörnar fått offras för denna kappa. På sin rygg har han dessutom ett par enorma änglavingar. Självklar bär han också ett par solglasögon och på sin panna sitter en stor bandana med hans artistnamn TIX (ja han kallar sig för TIX). Som om detta inte vore nog är karl fastkedjad i armar och ben av ett gäng djävular som står och drar i honom från sidan. Förmodligen sjöng han på en låt också men den försvann i mängden. Ni kanske hånflinar åt detta spektakel till nummer men TIX är i själva verket en av Norges hetaste popartister för tillfället. Vad det säger om Norge som musiknation låter jag vara osagt.

 

Norsk Melodi Grand Prix 2021: heat 1

På lördag är det dags för det första heatet i Norsk MPG. Upplägget för MPG skiljer sig en del från Melodifestivalen. I årets upplaga av Norsk MGP tävlar 26 bidrag, av dessa är sex låtar handplockade  till finalen medan resterande 20 tävlar tävlar i fem olika heats. De bidrag som redan är klara för final är:

Atle Pettersen – “World On Fire”
Låtskrivare: Atle Pettersen, Jesper Borgen, Magnus Clausen, Alexander Pavelich, Peter Daniel Newman

Kaja Rode – “Feel Again”
Låtskrivare: Magnus Martinsen, Mirjam Johanne Omdal, Andreas Gjone, Erika Dahlen

KEiiNO – “Monument”
Låtskrivare: Tom Hugo Hermansen, Alexander Nyborg Olsson, Fred Buljo, Alexandra Rotan, Rüdiger Schramm

Rein Alexander – “Eyes Wide Open”
Låtskrivare: Rein Alexander Korshamn, Christian Ingebrigtsen, Kjetil Mørland

Stavangerkameratene – “Barndomsgater”
Låtskrivare: Tommy Fredvang, Lars Horn Lavik, Robin Sharma, Glenn Lyse

TIX – “Ut Av Mørket”
Låtskrivare: Andreas Haukeland

Respektive startfält presenteras på måndagar före sändning på lördagar. Under varje heat tävlar fyra bidrag som likt ett andra chansen möts i dueller tills en finalist utses. De resterande 15 bidrag som inte gått vidare i de olika heaten får sedan en ny chans i form av ett wildcard. I finalen röstar sedan tittarna fram vinnaren som representerar landet i Rotterdam.

I måndags släpptes låtarna i det första heatet, om jag fick välja skulle resultatet bli som följer:

1. Beady Belle – “Playing With Fire” (final)

2. Stina Talling – “Elevate”

3. Blåsemafian ft. Hazel – “Let Loose”

4. Jorn – “Faith Bloody Faith”

 

Dessa artister är hetast inför Melodifestivalen 2021

Det är mitten av januari och Melodifestivalens första deltävling närmar sig med stormsteg. I veckan fick vi veta startordningen i de olika deltävlingarna och redan nu har odds startar över vilket bidrag och artist som är hetast just nu. Även om oddsen med största sannolikhet kommer förändras under deltävlingarnas gång så kan det vara intressant att se vilka artister som folk verkar mest nyfikna på. PÅ hemsidan Eurovisionworld.se finns många odds samlade för att ge en mer övergripande bild av läget. Kollar vi på den listan ser topp 10 ut som följer:

Foto: Pontus Källström

1. Erik Saade (17% vinstchans)
2. Danny Saucedo (17% vinstchans)
3. Dotter (10% vinstchans)
4. Tusse (10% vinstchans)
5. The Mamas (8% vinstchans)
6. Charlotte Perrelli (4% vinstchans)
7. Kadiatou (4% vinstchans)
8. Paul Rey (3% vinstchans)
9. Anton Ewald (3% vinstchans)
10. Frida Green (3% vinstchans)

Det finns en del intressant data här att hämta. För det första är det spännande att se hur jämt det är mellan Erik Saade och Danny Saucedo som ligger överst. Alla minns vi den tuffa kampen dem emellan 2011 där Erik gick segrande ur striden. Förra årets etta och tvåa finns också representerade men även Paul Ray som säkert är sugen på en högre placering 2021. Som vanligt finns gamla idoler med, varav Tusse (vinnare 2019) och Kadiatou (tvåa 2018) är debutanter. Både Anton Ewald och Charlotte Perrelli gör comeback vilket verkar fånga en dels intresse. Den gröna i sammanhanget är Frida Green som jag inte hört talas om innan. Hon deltog i Talang 2018 på TV4 där hon tog sig till final. I början av maj 2019 släppte hon sången ”What Would Greta Do?” som handlar om Greta Thunberg. Kanske hon kan locka miljöaktivister till Mello.

Israel 2021: Eden Alenes tre final-låtar

När Eurovision i Rotterdam ställdes in tog deltagarländerna olika beslut gällande deras representanter. En del länder låter nu sin vinnare från 2020 tävla med en ny låt i år, ett av dessa länder är Israel. Deras tävlande artist heter Eden Alenes och förra året sjöng hon låten ”Feker Libi”, skriven på engelska, amhariska, hebreiska och arabiska. Nu får hon alltså chansen att ställa upp igen med ett nytt bidrag. Den 2:a december presenterades nio demoversioner av de låtar som valts ut som tänkbara tävlingsbidrag. Därefter har allmänheten och en jury fått rösta fram tre låtar de gillar mest. Låtarna som det står mellan är följande:

“La La Love“

“Set Me Free”

“Ue La La”

 

Av dessa tre är vår favorit ”set me free”. Det är en medryckande poplåt som blandar engelska och hebreiska på ett snyggt sätt. Den slutliga omröstningen inleds den 19:e januari och avgörs helt av tittarröster. vinnarlåten presenteras den 25:e januari i showen “Our Song for Eurovision 2021“.

Estland 2021: Schlagerhörnans topp 24

Till skillnad från svenska Melodifestivalen så har estniska motsvarigheten Eesti Laul lagt ut alla sina bidrag online innan tävlingen startat. Redan i december presenterades samtliga bidrag i form av musikvideor. I år tävlar 24 stycken bidrag och det bjuds på både högt och lågt. Det bidrag som vi fastnat mest för är Magus melanhoolia av Jüri Pootsmann. Genremässigt går det att beskriva bidraget som en alternativ poplåt. Språket sjungs på estniska.  Redan 2016 representerade Pootsmann sitt hemland i Eurovision Song Contest med låten ”Play”, men gick inte vidare till final.

 

Schlagerhörnans topp 24:
1. Jüri Pootsmann – Magus melanhoolia
2. Gram-Of-Fun – Lost in a Dance
3. Heleza – 6
4. Suured Tüdrukud – Heaven’s Not That Far Tonight
5. Helen – Nii körgele6. Rahel – Sunday Night
7. Karl Killing – Kiss Me
8. Kristin Kalnapenk – Find a Way
9. Uku Haasma – Kaos
10. Egert Milder – Free Again11. Sissi – Time
12. Koit Toome – We Could Have Been Beautiful
13. Alabama Watchdog – Alabama Watchdog
14. Kadri Voorand – Energy
15. Uku Suviste – The Lucky One
16. Kéa – Hypnotized
17. Nika Marula – Calm Down
18. Wiiralt – Tuuled
19. Hans Nayna – One By One
20. Redel – Tartu
21. Tuuli Rand – Üks öö
22. Andrei Zevakin & Pluto – Wingman
23. Ivo Linna, Robert Linna & Supernova – Ma olen sii
24. Tanja – Best Night Ever

Frankrike 2021: Schlagerhörnas topp-12

Den 30:e januari avgörs den franska uttagningen, Eurovision France – C’est vous qui,  till Eurovision song contest 2021. Det är  12 bidrag  tävlar och vi har givetvis lyssnat och rankat låtarna. Vi fastnade mest för den franska balladen Voliá framförd av Barbara Pravi. Bidraget för tankarna till en ung Edith Piaf där Barbara på ett ärligt och känslosamt sätt bär denna ljuva chanson melodi.

Schlagerhörnanas topp 12-lista:

  1. Barbara Pravi – Voilà
  2. Andriamad – Alléluia
  3. Terence James – Je T’Emmènerai Danser
  4. LMK – Magique
  5. Casanova – Tutti
  6. Poney X – Amour Fou
  7. Philippine – Bah Non
  8. Juliette Moraine – Pourvu Qu’on M’Aime
  9. Cephaz – On A Mangé Le Soleil
  10. Ali – Paris Me Dit
  11. Amui – Maeva
  12. 21 Juin Le Duo – Peux-Tu Me Dire?

Detta är 2010-talets bästa Eurovision-låt

Som schlagerfantast brukar man ofta få frågan från vänner och bekanta vilken eurovision-låt som man gillar allra mest. Självklart är det en omöjlig fråga att besvara på rak arm utan att rabbla upp massa låtar som folk aldrig hört. Därför bestämde jag och Jesper oss för att helt enkelt sätta oss framför Youtube och titta igenom tio år av Eurovision-finaler och semifinaler för att ta reda på detta svaret. Efter att ha lyssnat igenom mer än 380 bidrag från 2010 till 2019 kom vi slutligen fram till vår topp 20 över de bästa eurovision-låtarna under 2010-talet. Det var inte lätt att ranka alla sina favoriter och visst blev det tjafs emellanåt. Vår gemensamma vinnare blev en svensk, Loreen med Euphoria. Trots att vi försökte hålla oss så neutrala som möjligt så hade det varit ett tjänstefel att inte ranka detta fantastiska bidrag som nummer 1.

Nu väntar 2000-talet på att få sina bästa låtar krönta så det finns ingen tid att spilla…

Eurovision-fansen rasar mot the Mamas

Nu när The Mamas är hela Eurovisions angelägenhet är det ju av stor vikt vad den europeiska publiken tycker. Därför har jag tittat in olika eurovision-sidor ute i Europa för att ta en första temperaturstagning av the Mamas chanser.

På  webbsidan ”esctoday” är reaktionerna mest negativa. Detta är några citat:

”In my opinion it was a big mistake. Bulletproof was a clear winner, Kingdom Come a runner-up. Even Brave was a pearl compared to this dated ”gospel joy” without chorus”

”Rubbish this year Sweden”

På bloggsidan ”Wiwiblogs” är många eurovisionfans rent ut sagt rasande över resultatet. Trots att det finns röster som stöttar the Mamas så är majoriteten av läsarnas kommentarer negativa. Detta skrev en läsare:

”Either MAMAS quit and let Dotter sing for Sweden or nobody votes for Sweden and we see reprisal of “.. You received.. I am sorry, 0 points”

Men det är inte på alla Eurovision- hemsidor där folk är arga. På exempelvis ”Escxtra” skriver en läsare:

”Great choice! They ruled the final”

Sammanfattningsvis kan man säga att det inte varit ett varmt mottagande från eurovision-fansen hittills. Vi får se om the Mamas lyckas charma tv-tittarna i Maj.

Schlagerhörnans mellokrönika

När vi nu ska summera Melodifestivalen 2020 så gör vi det med blandade känslor. Det är ett program som på många sätt varit på nedgång under en längre tid. Det nyinstiftade  ”Hall of fame” fick oss ironiskt nog att inse vad vi sknar med festivalen i år. Melodifestivalen ska vara en lägereld dit hela svenska folket ska bli underhållen. Men varje gång känns det som att man missar mål. Ett exempel är David Sundin som är komiker men som istället för att göra komiska inslag framför humorbefriade sångnummer som ska bevisa vad? Att David inte kan sjunga eller dansa? Nu när vi ändå nämner manus så är det pinsamt hur svagt och fantasilöst det är. Vi önskar att manusförfattarna vågar sticka ut hakan och vara roliga och utmanande samtidigt. Just nu är underhållningen mer som mellanmjölk som surnat.

Vi vill också se en starkare koppling till Eurovision. I dagsläget känns Melodifestivalen och Eurovision som två helt separerade program när de i själva verket är varandras förutsättningar. Ingen Eurovision ingen Melodifestival. I många länder uppträder Eurovisionvinnaren i de nationella finalerna vilket vi hade uppskattat. Varför inte kommentera andra länders tävlande på ett underhållande sätt.

Förutom den bristande underhållningen var låtskatten ganska halvtom i år. Bottennappet kom i den tredje deltävlingen där det enda vettiga bidraget ”crying rivers” åkte ut. Detta var första gången på länge där jag inte ens visste vilket bidrag jag skulle heja på. När nivån blir så låg slutar man engagera sig helt enkelt.

I våras fick jag frågan vilken artist som skulle få det svårt i tävlingen. Jag svarade då The Mamas och kunde inte ha mer fel. Den kvinnliga trion som året innan kom femma i Eurovision med John Lundvik skrällde ordentligt i finalen och vann över segertippade Dotter med 1 poäng. De hade återigen vunnit svenska folkets hjärtan då de fick flest röster av folket. Att The Mamas nu vinner för andra året i rad är historiskt. Det är bara Family Four som gjort det innan, det var åren 71 och 72.

Hur det går för Sverige i Eurovision är klurigt att veta. Om vi ser till förra året gick det okej, tittarna hade John som sin 9:a medan jurygrupperna hade honom som tvåa. När nu The Mamas tävlar igen kommer det säkert uppstå en viss förvirring när trion uppträder på egen hand med en låt som är snarlik ”Too late for love”. Det här med att en vinnares bakgrundssångerskor går och vinner året efter är dock inte helt ovanligt i Eurovisionsammanhang . Åren 2008 till 2010 deltog isländska artister i Eurovision som året innan hade körat bakom sin artist.

Just nu ligger Sverige 8:a på oddsen men om det är en sak vi fått lära oss i helgen så är det att inte lita på odds och undersökningar. Något som Dotter blev smärtsamt påmind om.

För Schlagerhörnan fanns bara en vinnare och det var Anna Bergendahl. Hennes bidrag hade allt som vi önskade och det infann sig en viss besvikelse att vi nu inte får se henne i Eurovision med sina häftiga dansare. Vi är iallafall lättade att inte Anis Don Demina vann trots sitt starka publikstöd. Om han vunnit hade jag flyttat till Danmark.

Trots en spännande omröstning blev det ett hastigt avslut på årets Melloturné då vi gick ifrån efterfesten efter en halvtimmes klaustrofobi. Trånga utrymmen och en gästlista som kändes mer HIPP än Berns. Guldtuben mer än Mello. Förhoppningsvis blev vi inte smittade av  coronoraviruset och fortsätta bevaka Eurovision i Maj.