Gatpunk, glädje och sittdans

Om ett år firar Enrico De Angelis band Los Fastidios 30 år. Med ena vågskålen fylld till brädden med gatpunk och oi av den gamla skolan med band som The Business och Angelic Upstarts och den andra lika fylld med ska, rocksteady och Mano Negra har de under hela sin existens visat att skinhead-kultur inte nödvändigtvis måste handla om män med rakade skallar som hatar invandrare och alla som på något sätt är annorlunda än de själva.

De Angelis huvud må vara rakat men bandet står för den raka motsatsen; de vänder sig mot fascism och rasism, mot sexism och homofobi och för mänskliga rättigheter och djurrätt. Saker man kan tycka borde vara självklara men som i dessa dagar ter sig som allt annat än det.

På skiva är de kanske inte det mest spännande man kan lyssna på. Det är fotbollsrefränger och slagordslyrik och så värst originellt är det inte heller men det är onekligen medryckande och har såväl charm som jävlaranamma. På scen växer de rejält, inte minst på grund av frontmannen Enricos oförfalskade lycka när han skank-dansar där på scenen och på hans bandkamraters lika oförfalskade spelglädje.

I deras händer blir Manu Chaus klassiska Clandestino lika mycket en programförklaring som deras egna Antifa Hooligans eller deras reggaefierade tolkning av den nästan hundraåriga kristna (!) barnsången Joy Joy Joy som fått ge namn åt deras senaste studioalbum (årets akustiska ”From lockdown to the world”, som gett namn åt turnén där söndagens Plan B-spelning är sista stopp, oräknad). Ett mer oväntat inslag i setlistan är The Melodians tidiga reggaelåt Rivers of Babylon (som de flesta nog minns mest i Boney M:s version). Den får det att rycka rejält i mungipan – något som det gör under stora delar av spelningen.

Glädjen smittar. Inte minst gör den det när Elisa Dixan gör De Angelis sällskap vid micken med sin klockrena rude girl-frisyr (kortklippt, lugg och långt hår vid tinningarna) och en utstrålning som basunerar ut hur mycket hon älskar den där stunden på scen och den här musiken. Där någonstans når lyckokänslorna i rummet en ny nivå.

Det är ju bara det där med den tiden vi lever i just nu. Det här är musik som kräver att man studsar och hoppar och dansar som galningar och krockar in i varandra. Huvudet vill det, kroppen kräver det. Men där sitter vi vid våra bord på behörigt avstånd från varandra. Punkrock med sittande publik känns inte rätt och när den dessutom går i baktakt känns det ännu mer fel. Man sitter där och försöker på något sätt dansa på sin stol men det går sådär. Några kan inte hålla sig och ställer sig på slutet upp och dansar på sina platser (men de håller väluppfostrat distansreglerna). Det är en klen tröst.

 Å andra sidan ger det upphov till nya fenomen som stående ovationer till ett punkband. Det ser man inte varje dag. Och bara det att få se levande punkrock igen känns stort. Och det till på köpet med ett utländskt band. Det trodde man knappt skulle hända i år.

Lekfullhet och briljans

Själen skriker efter näring efter ett halvårs ökenvandring och scenen där längst bort i den smala lokalen längs kanalen och Malmö Lives långsida ter sig som en hägring. Konceptet är genialt i dessa dagar. Biljetterna är gratis men om man bokar och inte dyker upp får man betala. Det är med andra ord fullsatt vid de nogsamt distanserade borden när Åkervinda kliver upp på scenen. Den folkmusikaliska vokalkvartetten som föddes på Skurups jazzlinje tog ett rejält skutt i karriären förra året då deras andra album grammisnominerades och de inbjöds att uppträda på Allsång på Skansen.

Läs mer: De sätter sången i allsången

Uppmärksamheten är välförtjänt. Gruppens båda album är helgjutna men står sig slätt vid sidan av upplevelsen att se dem uppträda live. Att medlemmarna har en bakgrund inom jazzmusiken märks, även om repertoaren står stabilt i den svenska folkvisans mylla. En sång som den skånska visan ”Ack ack” blommar ut i det intrikata vokala arrangemanget, med ordlösa partier som seglar iväg långt nedåt kontinenten i sina influenser. Jag tycker mig höra såväl östeuropeiska som judiska tongångar eka där. I inspelad version är det en av mina favoriter med bandet, nu blommar den ut till en verklig show stopper.

Det finns något fysiskt och taktilt i sättet de fyra sångerskornas röster smälter samman till ett gemensamt instrument. Det sitter i svänget, i lekfullheten och i deras briljanta rösthantering. De utnyttjar rösternas fulla dynamik från det sprödaste spröda till ren råstyrka och de gör det med en uppenbar glädje som smittar. Det är så påtagligt att det nästan går att ta på.

Läs mer: I Iris Bergcrantz musik möts jazzen och folkmusiken

När jag intervjuade Åkervinda-medlemmen Iris Bergcrantz inför deras medverkan i Allsången pratade hon om att sjunga var det bästa hon visste:
”Man andas tillsammans och man är så homogena. Man blir som en röst och kommer varandra nära i sången. Det finns en massa studier som visar att folk som sjunger i kör mår bättre, man får endorfiner av det …” sade hon.
Det känns det som att man får även av att lyssna på det.

Åkervinda
Jazzklubben Bullret, kanalscenen på Malmö Live. Måndag 7 september.
Medverkande: Lise Kroner, Agnes Åhlund, Linda Bergström och Iris Bergcrantz.
Betyg: 5

Stonerhopp från Västkusten

Nu får det vara slut på konsertkarantän (som jag förvisso fuskat lite med). Restriktionerna är inte släppta än men det händer ju ändå en hel del på konsertfronten.

Bohusländska Electric Hydra låter mer kalifornisk öken än svensk västkust. Tänk en amerikansk muskelbil med sufletten nere på en ändlös spikrak landsväg, en stekande sol som får luften ovanför asfalten att vibrera och cirklande asgamar som väntar på den ofrånkomliga katastrofen.

De har än så länge bara några singlar i bagaget men trots det, och trots att man väl får förmoda att de haft en konsertfattig sommar, gjorde de en solid insats framför den socialt distanserade publiken på Plan B. De hittar precis den där rätta kombinationen av tyngd, grundmurat sväng och svettigt ös som lägger basen för sångerskan Sanne Karlssons befallande stämma.

Referenserna är uppenbara. I åttakanalsbandaren under den där roadtrippen i öknen torde det ha varit band som Kyuss, Hawkwind (på den tiden Lemmy var med), Soundgarden, Fu Manchu och så klart Black Sabbath, uppskruvade på trumhinnesprängande och sinnesutvidgande volym. Det känns knappast som en musikalisk slump att de lirat förband till Johanna Sadonis och Nicke Anderssons band Lucifer, även om Electric Hydra är betydligt hårdare.

Senaste singeln, It comes alive, släpptes för en och en halv månad sedan och mer är på gång. I slutet av november släpps bandets debutalbum. Det ser jag fram emot.

 

 

Gianlucas bilder fångar en klubb och en tid

De förstorade bilderna, inramade med delar av gamla lastpallar och inlindade i bubbelplast ska lastas i bilen och köras upp till Norrköping där de ska ställas ut på Arbetets museum. Tidigare har Gianluca La Brunas foton från Plan B varit utställda på Moderna museet i Malmö och snart ska de även visas på en gatufotoutställning i italienska Trieste. Foto: Ralph Bretzer

Gianluca La Bruna har ställt ut sina bilder från rockklubben Plan B på Moderna museet i Malmö och snart kommer några av dem att visas på Dokumentärfotosalongen på Arbetets Museum i Norrköping.
Men det är bara början. I höst kommer boken om klubbens år i den legala gråzonen.

I hans hörn av studion på Möllan, en studio som han delar med en annan fotograf och ett bokförlag, sitter svartvita bilder i skarpa kontraster uppnålade på anslagstavlan. Bilderna, är från den tiden Plan B var en medlemsklubb och visar ett kreativt kaos, gemenskap och en obändig skaparglöd.
På golvet längst in i studion står fem uppförstoringar av bilder som är inramade i delar av gamla lastpallar; lastpallarna är något av kännemärket för klubben. Tidigare, innan brandmyndigheterna hade synpunkter på det, var klubbens scen och bar uppbyggda av just lastpallar och än idag, sedan klubben flyttat snett över Norra Grängesbergsgatan till nya större lokaler, är uteserveringen byggd av dem – och en pall utsågad som ett B är klubbens logotyp.
– Jag ville ge bilderna en DIY-vibb [gör-det-själv-känsla, reds.anm] för det är det som Plan B är, säger Gianluca La Bruna.
De flesta som besökt Plan B känner nog igen mannen med det stora skägget och de vänliga ögonen som som med sin kamera dokumenterat såväl banden på scen, besökarna och de som hållit i det hela. Han har varit med sedan starten 2015 och har med sin kamera fångat hela resan från den blygsamma starten som medlemsklubb till att lämna den juridiska gråzonen och ha alla sina tillstånd i ordning.

Gianluca La Bruna och hans fru flyttade till Sverige från Italien sommaren 2014. Hans fru skulle studera för sin magisterexamen i lingvistik och han själv planerade att satsa på sitt fotograferande. Samtidigt hade de sitt första barn på väg.
– Ett halvår senare var det vinter och vi bodde i ett höghus i Lindängen och det var ganska deprimerande. Då läste jag i tidningen om Carlo [Emme, som tillsammans med bland andra Victor Hörber skulle komma att grunda Plan B]. Det var en bild på honom på förstasidan och i tidningen berättade han att han flytt från Italien på grund av [tidigare premiärministern] Berlusconi, att han bodde i ett kollektiv med en massa kompisar och musiker och att han höll på att grunda skivettiketten Kollektivet Records.

Hemma i Italien hade Gianluca La Bruna vid sidan av sitt vanliga jobb tagit mycket bilder på spelningar och festivaler.
– Jag hade inga andra projekt på gång och sa till mig själv att det här är någonting jag skulle kunna ägna mig åt.
Han ringde upp Carlo Emme och berättade att han ville göra ett fotoprojekt om Kollektivet. Responsen var: visst, men vi har inga pengar till det.
– Jag sade att jag har ändå inget att göra. Ring mig när ni ska arrangera någonting.
Och det började de göra. Gianluca La Bruna började fotografera de konserter som Kollektivet Records arrangerade, först i själva kollektivet och sedan på andra platser. Till slut hittade man en källarlokal på Norra Grängesbergsgatan som skulle bli Plan B:s första hem.
– Det blev en känsla av gemenskap. Vi var ett gäng som hängde där, byggde saker tillsammans och fixade till stället. Och jag var där och tog bilder.

Allting började i en källare på Norra Grängesbergsgatan. På bilderna från vänster till höger och uppifrån och ned: det svenska punk/krautrock-bandet Viagra Boys, grundaren Carlo Emme, ljudteknikern Zakarias Lindhammar, Malmöbandet Snor, chilenska The Holydrug Couple och isländska Pink Street Boys. Foto: Gianluca La Bruna

Fotoboken om Plan B som Gianluca La Bruna nu håller på att sammanställa skildrar perioden från den första tiden i källarlokalen 2015 fram till att man 2019 slog sig samman med Slaktkyrkan i Stockholm och efter lång tids hård kamp till slut fick sitt alkoholtillstånd, något som är nödvändigt för att verksamheten ska kunna bära sina kostnader. Att man fick tillståndet innebar också att verksamheten proffessionaliserades. Gianluca plockar fram en bild från Anna von Hausswolffs spelning I den ser man hur hon har gått ned från scenen och går genom publiken som respektfullt lämnar vägen öppen för henne. Ansiktsuttrycken ser tagna ut, någon gråter – sådana känslouttryck är en inte helt ovanlig reaktion på von Hausswolffs spelningar.
– Folk var verkligen rörda, konstaterar Gianluca La Bruna.
Spelningingen var den sista som genomfördes av Plan B innan man fick sitt alkoholstillstånd.
– På ett sätt var det en perfekt avslutning. Det var så mycket rök i lokalen att brandlarmet gick igång och ljuset tändes.

Varför väljer du att sätta punkt för din bok just där?
– Det är inte det att Plan B inte skulle vara bra nu, det är fortfarande ett av de bästa ställen jag har varit på och känslan finns fortfarande kvar men systemet är helt annorlunda och det kan man känna. Det behövde förändras och det förändrades åt rätt håll, inte åt fel, men det var något speciellt innan. På något sätt har man mer frihet när man gör saker utanför det officiella.
– På Plan B fanns alla subkulturerna runt om i Malmö samlade. Det var transgender-gemenskapen, antifa-gemenskapen [de antifascistiska rörelserna] och punk-gemenskapen och de hade chansen att se internationella artister som Seth Bogart, Black Lips och A Place to Bury Strangers. Samtidigt gav det spelmöjligheter för lokala band. Det var en smältdegel i en medlemskklubb-kontext.
– Jag tror att många av de människor som kom till Malmö från Polen, från USA eller var som helst bara kom till Plan B. Det blev ett ställe för de utstötta. Man kom dit och så blev det bara att man stod i dörren och kollade biljetter i en månad eller målade och städade. Folk såg något i Plan B och investerade sin tid och sitt kunnande i klubben.

Han beskriver det som att det fanns en Berlin- eller New York-känsla med det låga taket, synliga rör, pelare mitt i lokalen och klibbigt betonggolv. Under de fem år som det var en medlemsklubb såg han inte ett enda bråk.
– Det var ett ställe för bra vibbar, även om det var lite illaluktande ibland i källaren, säger Gianluca med ett skratt.
– Jag minns ett band, jag trot att det var ett metal-band, som hade riktigt blod, grisblod, på scen. Jag gick in och tog bilder och höll andan, sedan gick jag ut för att få frisk luft. Det var omöjligt att andas där inne. Carlo fick moppa taket efteråt.

Just nu håller den grafiska designern som svarar för utformningen av boken på med att bearbeta bilderna och skapa en layout utifrån de cirka 500 bilder Gianluca La Bruna valt ut.
Den kommer att ges ut av Kira förlag, som Gianluca delar studio med, och kommer att finansieras genom en crowdfunding-kampanj via Kickstarter i i slutet av september.
– Det är en allt eller inget grej. Antingen når man sitt mål och då får man pengarna, annars får man ingenting alls. Det är spännande. Men jag tror att det kommer att nå många människor genom Plan B och många verkar vara intresserade av boken.
– Jag vet ganska väl vilka bilder som ska vara med och vilket papper vi kommer att använda. Nu gäller det bara att få till ett utkast som vi kan lägga upp på Kickstarter-sidan. Jag tror att det är viktigt att involvera människor i själva produktionen.
Planen är att boken, förutom bilderna ska ha insprängda låttexter, om det går att lösa rättighetsmässigt, och han hoppas också få en introduktionstext av Carlo Emme.
– Jag tror att han skulle ha rätt approach. Han är en god kommunikatör och är bra på att uttrycka vad Plan B är för honom. Och det är hans och Victors baby.
– Min poäng med den här boken är att få ut de här bilderna så att folk kan se och fråga sig vad tusan Plan B var och upptäcka att sådana här ställen är möjliga.

Töntar i blått har hittat sitt sound

De kallar sig själva för töntar och hade workshop för att ta fram sitt bandnamn. Med sin andra ep, den 90-talsdoftande ”Nostalgia porn”, har Malmöbandet Majorelle Blue hittat sitt sound.

Bandet på Plan B:s stora scen, framför den coronamässigt exemplariskt distanserade vid bord sittande publiken, färgas i grönt och blått av scenljuset. Den djupblå färgen återspeglar bandets gruppnamn, Majorelle Blue, taget från den intensivt blå färgnyans som konstnären Jacques Majorelle upptäckte när han 1917 reste till Marocko. Musikaliskt har bandet dock inte så mycket att göra vare sig med Nordafrika eller det tidiga 1900-talet.

Istället talar vi om sång inlindad i distade gitarrslingor, ridande på ett Madchester-trippigt beat och utsmyckad med melankoliska syntar. Bandet står stadigt med ena benet i brittisk 90-talsindie och det andra i riotgrrl-scenen i nordvästra USA. Att de har en låt i setlistan som heter ”Not as cool (as Kathleen Hanna)” (efter riotgrrl-ikonen från band som Bikini Kill och Le Tigre) känns som allt annat än en slump.

När vi möts på Plan B:s uteservering – i princip hemmaplan för bandet som har replokal i huset – beskriver trummisen Konstantin Aistre dem som ett gäng töntar som gillar att spela musik ihop:
– Vi är väldig lite rockband. Sofia (Sparr) är ingenjör och Adam (Hallberg) och jag spelar [rollspelet] Dungeons & Dragons på helgerna, säger han.
– Och jag är lärare så jag är nästan så töntig man kan bli, säger sångerskan Nellie Mildh.
– Vi tycker väl att tönt inte nödvändigtvis behöver vara ett negativt ord. Man brinner för något, säger Sofia.

De pratar om inspiration från punk, garagerock och syntpop. Konstatin påpekar att 90-talskänslan inte är något man egentligen bestämt sig för från början utan det är något som bara blivit.
– Det var egentligen efter att vi började släppa musik som folk sa till oss att det låter 90-tal, säger han och fortsätter:
– Jag är personligen rätt förtjust i musik som är genuin och inte är överfixad. Det känns som att efter 70-, 80- och 90-talen har musiken blivit allt mer kvantiserad och polerad. Vi jobbar mycket med texturer; mer känsla än precision.
– Do it yourself-scenen och hela lo fi-soundet har varit väldigt viktiga för oss, säger Nellie.

Ute nu är färska ”Nostalgia porn”, bandets andra ep. Även om låtarna på den är skrivna vid olika tillfällen finns det en övergripande tematik, berättar Nellie.
– Det handlar om något slags uppbrott. Jag tänkte på det häromdagen att den är lite som de fyra stadierna av sorg. Att man tar sig vidare från något gammalt och lämnar det bakom sig, säger hon och Nils fyller på:
– Men det är inte nödvändigtvis ett romantiskt uppbrott, det kan vara med det förgångna eller en vän.

För Majorelle Blue som band handlar det också om att bryta upp från det som varit. Även om bandet funnits i sju år har det bytts mycket medlemmar innan det för två år sedan stabiliserade sig kring nuvarande kvintett. Debut-ep:n ”Forever etc” kom förra året och på den fanns det fortfarande med rester från tidigare projekt.
– Den här ep:n är mer oss. Vi har skapat en mer gemensam målbild utifrån vad alla gillar, säger Nellie.
– Jag tror att vi har haft mer demokrati i bandet, säger Nils.

– Vi har experimenterat mycket mer tillsammans. Innan har någon, Nellie i de flesta fall, kommit med en rätt så färdig låt. Nu är det mer att hon kommer med till exempel en syntloop och lite sång och utifrån det har vi haft en mer utforskande process i låtskrivandet, säger Konstantin.
– Vi har växt från vad som mer eller mindre var mitt soloprojekt. Jag kände att jag ville få in de här fantastiska hjärnorna jag har runt omkring mig, därför har jag bjudit in dem i låtskrivandet vilket har skapat det här gemensamma, lite mer speciella soundet, säger Nellie.

Den nya ep:n är inspelad på klassisk 90-talsmark i den smått legendariska Tambourine-studion.
– Vi hade bastrumman från Cardigans ”Lovefool”, berättar Nellie.
– Vi hade också en vibrafon som användes på många Cardigans-inspelningar, säger Nils.

Skivan är i huvudsak inspelad live med bara några få pålägg och sången lagd i efterhand.
– Det hänger ihop med vår ambition att allt kanske inte måste vara exakt rätt. Det ska vara känsla snarare än det, säger Nellie.

Så var det det där med namnet. Majorelle Blue är kanske inte något som alla vet vad det är (till exempel hade undertecknad ingen aning om det innan den här intervjun).
– När vi pratade innan om att vi är ett gäng töntar; alltså namngivningsprocessen var att vi samlades hemma hos mig med papper och penna. Sofia höll en workshop, säger Konstantin.
– Jag älskar workshops, säger Sofia med ett skratt. Vi kom i alla fall fram till en massa bra saker, men så skulle vi bara tänka lite till på det och så slutade det med …

– Att jag kom på det på det när jag kom hem, fyller Nellie i. Vi hade pratat mycket om färgen blå som har varit lite som en röd [!] tråd för oss. Jag har blått hår, vi hade blått trumset och blå bas. Jag satt på natten och kollade igenom alla nyanser av blått och hittade den här och tyckte att det var så snyggt så jag föreslog det för bandet.
– Det började som ett internskämt men blev ett bandnamn. säger Konstantin.

Fakta: Majorelle Blue

Medlemmar:
Nellie Mildh, sång synt text musik
Konstantin Aistre, trummor
Nils Spets Blomberg, gitarr
Sofia Sparr, synt gitarr sång
Adam Hallberg, bas
Diskografi:
”Forever etc”, ep, 2019
”Not as cool (as Kathleen Hanna)”, singel 2020
”Nostalgia Porn”, ep, 2020

Linnea värd när Helsingborg bjuder upp till digital fest

Linnea Henriksson på Malmöfestivalen förra året. Foto: Ralph Bretzer

2020 är festivalsommaren som frös inne men HX-festivalen i Helsingborg blir av om än i digital form.
– Jag är så glad att det här genomförs och att det har hamnat i händerna på så roliga människor, säger Linnea Henriksson.

Ikväll rullar HX-festivalen igång på nätet. Det blir två dagar och kvällar med streamade spelningar med bland andra Icona Pop, Thomas Di Leva och Sandro Cavazza. Det blir också studiosamtal och i centrum står Linnea Henriksson i egenskap av såväl programledare och artist.

Sommar brukar innebära turnerande för många artister. Så har det inte blivit i år av väl kända skäl. När tidningen når Linnea Henriksson befinner hon sig istället i stugan norr om hennes födelsestad Halmstad.
– Jag har haft mycket tid med min familj och det är jättelyxigt. Det har varit en fin men väldigt speciell sommar, berättar hon.
– Det har varit konstigt men jag tror att den visar på vikten av kultur, att man får de här kvällarna som ger en lite energi till när det blir lite mörkare igen. En sommar som regnar bort sitter i under hösten också. Samtidigt har det varit många fina initiativ. Jag tycker att man sett av att folk vill rå om varandra.

Helt fritt från livespelningar, om än i streamad eller tv-sänd form, har det inte varit. Bland annat var hon med på Victoriadagen och har spelat på Gröna Lund och Liseberg.
– Det var en jättemärklig upplevelse att spela på ett tomt Gröna Lund. Man kunde parkera bilen framför stora scenen och fick spela under en karusell. Spännande med surrealistiskt. Det är det där med att folk inte får vara där och ta del av kulturen på plats, att man inte får hänga upp sin dag eller kväll på det.

Hon har också strömmat hemifrån vardagsrummet i sommarstugan.
– Det har varit häftigt i år att man fått ta del av unika spelplatser. Hit till sommarstugan hade jag inte kunnat bjuda in alla som tittade.
– Men det är klart att jag längtar till när man kan stå och skrika ut allt man känner tillsammans med sitt favoritband.
Hur upplever du det att spela utan publik?
– Ibland saknar jag publiken. Jag är en känslomänniska och plötsligt kan jag komma och tänka på något som gör mig berörd, som gör att jag inte kan riktigt hålla fejset. När vi spelade på dansbanan på Liseberg så bara slog det mig: ”Åhh, vad jag önskar att det var någon här! Mest för att få dela stunden.”

Linnea Henriksson har allt oftare synts som programledare, bland annat för Melodifestivalen.Foto: Johan Nilsson/TT

Linnea Henriksson har genom mycket turnerande fått starka minnen till sina låtar genom de ögonblick av möten med människor i publiken som det ger. När det nu inte blir sådana direkta möten hamnar fokuset mer på kommunikationen och spelet inom bandet.
– Vi är väldigt utåtriktade normalt, det är som att man är värd på en fest och då vill man ta hand om sina gäster. När man inte kan interagera med publiken så blir det ännu viktigare att man bara spelar tillsammans. På ett sätt hamnar musiken mer i fokus.

Det känns lite som en egen konstform med livestreamade spelningar. Det är inte riktigt samma sak som en tv-sänd spelning eller en konsert man går till.
– Ja, det är det. Det är något slags mellanting. På en streamad konsert är man med i stunden och de som gör någonting som du tar del av vet om att du är där men ni kan samtidigt inte high five:a eller blinka till varandra.
– Jag tycker att det är kul att man just börjar tänka på det som en egen form. Allting som är en utmaning skapar nya grejer och jag tror att kultur mår bra av att det finns nya sätt att ta del av den. I min värld finns inte konkurrens när det gäller att sprida kultur till folk utan ju mer det finns kommer det att finnas och ju mer plats skapar vi för folk att kunna ta del av det.

På HX-festivalen kommer Linnea Henriksson ha rollen som något av en festvärd, förutom att hon ska uppträda själv på lördag.
– En stadsfestival är mer än de där sakerna man gulmarkerar i programmet, säger hon.
– Det är de här promenaderna mellan scenerna, när man pratar om vad man har sett och vad man ska se sedan, när man går förbi langos-tältet och myllret. Det är ju inte med här i och med att den är digital. Det är lite den rollen jag kan känna att jag och tv-studion och reportern Louise Nordahl kommer att fylla. Det är vårt jobb att se till att det blir ett myller mellan gigen.

Uppdraget som programledare för HX-festivalen ligger i linje med att Linnea Henriksson under senare år klivit in i en roll som programledare. Det började med tre år i Musikhjälpen, varav två som programledare och ett som resande reporter, och har fortsatt med den senaste upplagan av Melodifestivalen. Hon beskriver det som att det varit något som bara blev mer än som en medveten plan.
– Jag har alltid tyckt att det var kul att göra fler saker. Det behövs för att jag ska tycka att det är intressant att göra det jag gör. Innan jag fick möjlighet att jobba med min musik fullt ut hade jag en massa andra jobb, också för att stimulera hjärnan. Det är asbra för mig som låtskrivare att skaka om lite grann. Jag märker att det är bra att göra en sådan grej innan jag sätter igång med ett nytt album så att det inte bara blir att man fortsätter där den förra slutade.

I juni släpptes singeln Det kommer en tid. Och visst kommer nya album men den är inte ett förebud om att en ny skiva skulle vara omedelbart förestående. Hon beskriver det som att hon just nu håller på att landa efter en intensiv period sedan senaste plattan släpptes.
– Den här låten är väldigt fristående från allting. Det var inte meningen att jag skulle släppa någonting nu men jag hade plötsligt skrivit en låt som jag kände att ska den ut någonsin så ska den ut nu.
– Låten skrevs i och med att jag råkade hamna i sommarstugan och råkade skaffa mig en tramporgel som typ skrev låten åt mig.

Linnea Henriksson på Malmöfestivalen 2019. Foto: Ralph Bretzer

HX-festivalen

Streamad stadsfestival som drar igång idag. Linnea Henriksson är programledare.

Programmet börjar 15.30 idag med sändning från HX-studion. På lördag startar programmet vid samma tid med yoga tillsammans med Helsingborgs symfoniorkester.

Fredag (i urval):
Nassim Al Fakir (17.45), Molly Hammar (18.30), Anis Don Demina (20.00), Sandro Cavazza (21.15), Icona Pop (22.15).

Lördag i (urval):
Cherrie (16.35), Thomas Di Leva och HSO (18.15), The Mamas (19.20), Linnea Henriksson (20.45), Miriam Bryant (22.15)

Festivalen sändshttps://www.hx.se.

Hela programmet finns på https://www.hx.se/tabla.

Frida Hyvönen har hunnit ikapp sig själv

Frida Hyvönen Foto: Erik Simander/TT

En sommarturné som för henne till skånska Rynge och arbete på den kommande skivan. För Frida Hyvönen har coronapandemin inte inneburit någon större omställning.
– Den här sommaren var inte min stora turnésommar, det är tänkt att nästa sommar ska bli när nya plattan har kommit ut, säger hon.

Imorgon kväll spelar Frida Hyvönen på Rynge teater. Redan i slutet av förra veckan anlände hon och sambon Christian Kjellvander till byn som ligger nästan på gränsen mellan Ystads kommun och Skurups, ett stenkast från E65:an. Det är en av en handfull spelningar hon gör under sin sommarturné som även inkluderar klassiska sommarspelställen som Majas vid havet i Varberg, Pensionat Slussen på Orust och Alma Löv Museum utanför Sunne.
– Jag har bara fått en spelning avbokad. Det som har hänt är att spelningarna blivit lite mindre än vad det var tänkt, berättar hon över telefon.
– Jag håller på och skriver på en skiva. När coronan kom var jag och Christian ute på hans turné i Europa. Vi tog oss hem så snabbt vi kunde och sedan satte jag mig och skrev färdigt skivan. Det var en ganska lämplig sysselsättning när man ändå skulle isolera sig. Den delen av mitt jobb är väldigt isolerat.

På Way out west 2012. Foto: Ralph Bretzer

Hon poängterar att pandemin slår extremt hårt mot arrangörer och turnerande musiker men att hon för egen del inte blivit så påverkad – att hon på något sätt har varit väl rustad för den.
– Man är van att jobba själv, man är van vid att vara isolerad och man är van vid ojämna inkomster. Det känns som att det blir för alla andra som det är för mig vanligtvis, säger hon med ett skratt.
– Det sagt med all respekt för alla som drabbats både av sjukdomen och arbetslöshet och ekonomiska följder på olika sätt.

Fyra år har gått sedan Frida Hyvönen släppte sitt senaste album, Kvinnor och barn. Albumet som var hennes första på svenska hyllades av en i stort sett samstämmig kritikerkår och gav henne grammisar i såväl kategorin årets kompositör som årets textförfattare. På den kommande skivan går hon tillbaka till engelska igen.
– När jag gjorde den svenska plattan så skrev jag både på engelska och svenska, jag hade inte bestämt mig. Men så blev det fler bra låtar på svenska som blev färdiga så då blev det plattan. Jag har liksom haft en platta på engelska som legat och lurat med några låtar som jag hade redan som jag behövde göra klart och så några nya låtar. Jag gillar att skriva på svenska också men det är något med engelskan … Det är kul att turnera i Europa också. Jag har en publik som är internationell och då känns det tråkigt att bara skriva på svenska. Jag ska nog göra varannan skiva på svenska och varannan på engelska framöver.

Anna ”Majken” Bergvall. Foto: Ralph Bretzer

Med i bandet på den kommande skivan på den efterföljande turnén finns Malmömusikern Anna Bergvall, mer känd under artistnamnet Majken.
– Jag såg henne spela förband till någon isländsk artist som jag inte vet något om på Cirkus. Min bokare jobbar med henne och jag följde med honom dit. Vi gjorde en spelning på Elverket som duo i höstas. Jag älskar hennes uttryck.
– Nu är det hon på gitarr och harpa och en trummis som heter Anna Lund som är mitt band. Det är nästan första gången jag har med elgitarr i min musik. Det är bra, jag gillar det, men det är väldigt mycket för att det är just hon, jag ville ha det uttrycket.

Det har, som sagt, gått fyra år sedan förra albumet och det har även tidigare varit fyra år mellan hennes skivor.
– Det har varit en skiva vart fjärde år så egentligen borde den här komma i höst men jag tror inte att jag hinner få ut den ordentligt förrän tidigt nästa år.
– Jag har gjort lite andra grejer emellan. Jag gjorde all musik till en stor teateruppsättning till exempel [Ilya på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm 2018]. Jag har skrivit lite andra saker och efter att man har släppt en skiva så turnerar man med den i två år.

Hon berättar att hon hösten 2018 gjorde två spelningar, på Ystad teater och på Norrlandsteater, som hon själv kallar deadline-konserterna. Då hade hon skrivit färdigt sju nya låtar och testade dem på publik.
– Jag tyckte att det kändes sådär så jag slängde det materialet och skrev nytt. Jag är otroligt noga med att det ska bli bra i mina egna ögon. Jag tycker inte att det är värt att göra något som inte känns hundra. Så mycket av musiken handlar om berättandet och uppträdandet och jag känner att jag måste vara intresserad av mina egna historier. Jag kände att det här hade jag kanske varit intresserad av för två år sedan, det var något jag bara måste beta igenom. De jag har nu … det känns mer som att jag har hunnit ikapp mig själv skrivmässigt.

Den ömsinta gitarren har tystnat

Peter Green. Foto: Ragnhild Haarstad/SvD/TT

Jag minns att jag för några månader sedan till min förvåning upptäckte att Peter Green fortfarande var i livet. Det är han inte längre. Under lördagen meddelade familjen Greens advokater att Peter Green somnat in vid 73 års ålder.

Mannen som med sitt gitarrspel ledde den första, bluesbaserade, inkarnationen av Fleetwood Mac med en ton som stod i skarp kontrast till den betydligt vassare ton som många andra bluesgitarrister på den brittiska bluesscenen hade, inte minst Eric Clapton. Just Clapton kom Green att ersätta i John Mayall’s Bluesbreakers 1966.

Hans tid i Bluesbreakers blev dock kortvarig. Redan året därpå, efter ett album, lämnade han bandet för att starta Fleetwood Mac tillsammans med trummisen Mick Fleetwood och John McVie.

Mest minnesvärt hörs hans ömsinta ton på instrumentala Albatross, men från hans kompositörspenna kom fler klassiker som skrivit in sig blueskanon som Man of the world, The Green Manalishi (and the two prong crown) och Black Magic Woman. Den sistnämnda blev även en stor hit med Santana.

Under tiden med Fleetwood Mac inledde Green ett LSD-missbruk och hans mentala hälsa förvärrades gradvis. 1970 gjorde han sin sista spelning med bandet. I mitten av 70-talet diagnosticerades han med schizofreni och var periodvis inlagd på psykiatriska sjukhus och genomgick elchocksterapi.

1979 gjorde han comeback som musiker, släppte ett soloalbum och gjorde ett gästspel på Fleetwood Macs album Tusk. Han släppte en handfull album under första hälften av 80-talet men hans musikaliska insatser efter det har varit mycket sporadiska och han plågades av mentala problem och dålig ekonomi.

Den gitarr som Peter Green kommit mest att förknippas med är, ”Greeny”, är en Gibson Les Paul av 1959 års modell – en årsmodell som kommit att betraktas som något av elgitarrernas heliga graal – som han köpte i samband med att han lämnade John Mayall’s Bluesbreakers. Den gitarren sålde han senare till Gary Moore, en gitarrist som själv inte hymlade om sina Peter Green-influenser. Idag ägs den av Kirk Hammet, gitarrist i Metallica.

 

Vitalt och vackert från skrotupplagspionjärerna

Einstürzende Neubauten. Foto: Mote Sinabe/Pressbild

Blixa Bargeld sitter ensam vid Landwehrkanal och blickar ned mot vattnet. Till tonerna av ett smäcktande dragspel tänker han tillbaka. Han tänker på hur de brukade sitta här under Berlins mörka himmel och kläcka idéer. Han tänker på Rosa Luxemburg, den polsk-tyska revolutionären som hittades mördad här för lite drygt hundra år sedan. Rösten låter lite trött och inåtvänd, snudd på nostalgisk – men under den och dragspelet lever det.

”Vi hade tusen idéer och alla var bra”.

På grund av dåligt väder hölls den tyska revolutionen inom musiken. Så skrev en gång i tiden Kurt Tucholsky. Jag är inte helt säker på att Rosa Luxemburg skulle ha hållit med om det. Så fick hon å andra sidan aldrig vara med om den musikaliska revolution som började här för 40 år sedan.

Det var då Einstürzende Neubauten började dekonstruera rockmusiken till dess minsta beståndsdelar. Dessa beståndsdelar tog de sedan och krossade med släggor. Det var ett industriellt oväsen med rytmer hämtade från skrotupplag och där en byggplats verktygsbod stod för instrumenten.Titlarna på bandets första kassett, Stahlwerk, respektive lp, Kollaps, säger det mesta. 

Sedan dess har de, med sällsynt konsekvens, bit för bit rekonstruerat sin egen version av intellektuell rockmusik med ett stort inslag av dadaism och avantgardistisk konstmusik. Längs vägen har man även skiftat skrud från postapokalyptiska punkare till välskräddade literati.

Alles in allem, bandets tolfte album, visar upp ett band i strålande form. Det har gått sex år sedan bandets förra skiva men det har inte växt någon mossa på det inrasande nybygget. De är vitalt och frågan är om de någonsin låtit så … vackert.

Hemstaden Berlin står i fokus. Det är inte bara Landwehrkanal som besjungs. Det är Tempelhof och Grazer Damm. Och i Wedding (som i stadsdelen, inte det engelska ordet för bröllop) läcker stadsdelens funna ljud in. Fåglarna kraxar och en skateboard (?) rullar förbi.

Stundtals deklamerar Blixa Bargeld lika mycket som han sjunger men det passar in i albumets reflekterande tonläge och anslag. Det ligger också i linje med bandets utvecklingskurva – en utvecklingskurva som är så rak och logisk att den känns uttänkt från början, som om de redan visste att de var hit de skulle när de stod på scen på Festival Genialer Dilletanten 1981.

Ryska viskningar och rop

IC3PEAK vid en konsert i Jekaterinburg 2018. Foto: Anton Basanayev/AP/TT

Anastasia ”Nastya” Kreslin ser stenhård ut sin i sin svarta hoodie, camouflagebyxor och hårt knutna fläta. Hennes röst går från viskningar till skönsång och häxlika skrik över de beats som hennes kollega Nikolay Kostylev rattar fram bakom sin elektronik.

Jag tittar på och förundras över en livevideo med den ryska duon IC3PEAK (utläses icepick), amatörinspelad på en klubb i staden Saratov vid Volga. King Dude (bra musik, sämre artistnamn) tipsade om dem i Fredrik Strages podd, jag kollade upp dem och fastnade i kaninhålet.

Jag kan inte påstå att jag har någon koll varken på rysk modern musik eller på häxhouse men i brist på levande musik söker sig musikintresset i nya riktningar. Nu är jag i det närmaste besatt av IC3PEAK och deras senaste album, До Свидания (”Hej då” på svenska), som i princip var dagsfärskt när jag började lyssna på det för ett par veckor sedan. Det varit varit nästan det enda jag lyssnat på sedan dess.

Det är ett strålande album som blandar influenser från de mest skilda håll – från jazz till folkmusik, konstmusik och stenhård electronica – men det är ändå i deras videos som de blommar ut till fullo. Hårt skruvade, inte sällan politiska och lastade med tung symbolik som de är fångar de mig som tittare. Audiovisuell terror kallar de det själva.

I den senaste, Плак-Плак. sugs vi in i en mardrömsvärld där en liten flicka som skulle kunna ha varit Nastya Kreslin som barn – eller hennes dotter – leker med dockor som liknar Nastya och Nikolay. Genom hela videon går en hotfull stämning av ond bråd död. Texten som handlar om våld i hemmet och patriarkala strukturer är svår att inte se som en kommentar till att Ryssland på senare år kraftigt sänkt straffen för, om inte helt dekriminaliserat, våld inom hemmets fyra väggar.

Det är inte första gången IC3PEAK varit ute på minerad mark. Redan tidigt karriären markerade de mot lagen som förbjöd ”homosexuell propaganda” och 2018, det år som spelningen jag tittar på gick av stapeln hade man svårt att genomföra hela konserter utanför hemstaden Moskva utan att de blev stoppade av lokala myndigheter.

”Även en halvt genomförd spelning är en seger för oss” sade Nikolay Kostylev till The Guardian då.
”De är nästan som under Sovjet-tiden när band brukade få ha sina spelningar i hemlighet, sade Nastya Kreslin i samma artikel.

Till The Independent sade Kostylev i samma veva:
”Vi gör ingenting olagligt, vi sjunger bara våra ofarliga, ironiska sånger men vi har funnit oss själva som målet för en häxjakt från säkerhetstjänsternas sida.”

Det som sannolikt orsakade repressionen är videon till låten Смерти Больше Нет (Det finns inte längre någon död) som kom det året. I den ser man Nastya Kreslin stå på trappan till den ryska regeringsbyggnaden och hälla en genomskinlig vätska över sig. Hennes olikfärgade ögon – hennes andra trademark jämte flätan – ser rakt in i kameran när hon visksjunger:
”Jag fyller mina ögon med fotogen / låter allt brinna / hela Ryssland ser mig / låt allt brinna”.

Sedan sitter hon och Kostylev på Röda Torget och äter rått kött framför Leninmausoleet.
”Jag går ut på gatan för att leka med en katt men en polisbil kör över katten”.

Nytt scenbyte: Kreslin och Kostylev sitter på axlarna på var sin kommandosoldat framför Ljubjanka, det ökända före detta KGB-högkvarteret som än idag inrymmer en del av den ryska säkerhetstjänsten.

Texten handlar om hur en ungdom utan hopp dövar sig med droger och internet medan landet runt omkring dem faller samman.

”När vi kom tillbaka till Ryssland [efter vår senaste utlandsturné, reds.anm.] och började ha samtal med ryssar så kände man den sorg, ilska och besvikelse som folk har här och man kan inte undvika den eller låtsas att man inte ser den”, sade Nastya Kreslin till The Guardian.

”Vi har sett många supertalangfulla, energiska, galna, fantastiska, vackra unga människor och det finns en dissonans mellan platsen de lever på och deras inre världar. Det är lite deprimerande ibland”, sade Nikolay Kostylev.

I videoinspelningen från Saratov avslutar IC3PEAK med Смерти Больше Нет. Publikens allsång överröstar nästan Nastya Kreslins röst. Om syftet med repressionen var att tysta duon gick det sådär. Videon har till dags dato setts drygt 43 miljoner gånger.

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.