Malmö möter London i livestreamad jazz-serie

Sven-Erik ”Svempa” Lundeqvist bakom pianot och Adrian Cox på sång och klarinett.

Det är onsdagskväll och Babel ser öde ut från gatan. Affischerna på fasaden berättar om november månaders spelningar trots att vi är halvvägs in i december. Lite så känns det. Det har varit två månader utan spelningar för mig och det börjar kännas i kroppen. Vetskapen att ikväll, ikväll ska jag få se musik skapas live på en scen framför mig har, trots att jag är den ende som kommer att se det som inte är direkt involverad i produktionen, gjort mig lite stissig hela dagen.

Så öppnas sidodörren till den forna kyrkan, som blev jazzklubb, som blev mer allmän scen för livekultur och Cecilia Löfberg från Golden Gator Jazz Club släpper in mig. Där inne är det uppriggat på scen och klarinettisten Adrian Cox från London och pianisten Sven-Erik “Svempa” Lundeqvist värmer upp och känner på varandra musikaliskt. De har aldrig tidigare spelat tillsammans, undantaget en halv låt när Lundeqvist satt in vid Cox gig på Golden Gator Jazz Clubs sista arrangemang på numera nedlagda Ground Floor i slutet av oktober. 

Trots det hittar de båda skickliga musikerna – Cox är ett etablerat namn på den internationella jazzscenen som även spelar saxofon med och är manager för ska-bandet Bad Manners – varandra väl i den lite äldre jazz-traditionen. Senare under kvällen ska vi få höra deras tolkningar av låtar från bland andra Benny Goodman, Louis Armstrong och Django Reinhardts repertoar. 

Det var också då, eller kanske mer korrekt på efterfesten efter den där spelningen på Ground Floor, som fröet till det som jag nu ska se smygpremiären av såddes. Adrian Cox har gjort livestreamade spelningar ända sedan London försattes under lockdown första gången i våras och längtan efter att spela musik blev för stor. Tanken är nu att streama spelningar parallellt från London och Malmö. På scen i London ska Adrian Cox spela med olika musiker och från Babel i Malmö ska Sven-Erik Lundeqvist göra detsamma. Livesändningen ska sedan växla mellan Malmö och London, det ska även föras ett samtal mellan de båda scenerna och man ska ha ett gemensamt tema. 

– Det viktigaste av allt är kanske att vi ska vara så aktiva och inkluderande i chatten som vi kan med de som tittar och lyssnar så att vi direkt under programmet kan lyfta en fråga eller ett glatt tillrop därifrån till musikerna på scenen så att de kan svara direkt, berättade Cecilia Löfberg när vi pratades vid på telefon inför streamingen.

– Om man dessutom kan få igång att de som tittar börjar prata med varandra så får man en gemenskap som gör att man glömmer bort att man inte är på plats. Det är som när man går ensam på en konsert och i pausen går och tar något att dricka eller står i kön till toaletten, så börjar man prata med en främmande person. Jag vill flytta över den gemenskapen online.

En gång i månaden under våren ska denna serie livestreams, där London möter Malmö, äga rum med start i slutet av januari (definitivt datum är inte spikat än). Inför denna smygpremiär har dock Adrian Cox flugit hit. Det är Lundeqvists flyhänta fingrar som dansar över klaviaturen och så Cox röst och klarinett som med pondus styr skutan. Efteråt slår vi oss ned i en soffgrupp i baravdelningen. Adrian Cox, Cecilia Löfberg och jag. Första frågan är självklar. Hur känns det att göra en spelning där man inte ser publiken och får den feedback som man normalt får under ett gig.

– I början kändes det väldigt underligt, säger Adrian Cox, men i efterhand, när man går tillbaka och tittar på kommentarerna, så märker man att det var människor där. Och för mig, som artist, håller det mig mentalt frisk att göra uppträdanden, att veta att på söndag, då ska jag göra det här. Jag har samma approach om jag spelar för en livepublik eller en kamera. 

Han berättar att han när han började göra livestreamade spelningar svarade han alla som skrev till honom, något som kunde leda till 50 eller 60 e-mails per spelning vilket ledde till pågående konversationer.

– Plötsligt var jag involverad i de här människornas liv. “Hur går det? Hur mår Fred? Har din hund blivit frisk?”. Det handlar om en gemenskap.

Det har gått extremt kort tid, mindre än två månader, från att idén föddes till att den nu är sjösatt. Det är en av orsakerna till att smygpremiären sker enbart från Malmö.

– Vi bestämde att köra den 16 december och jag trodde inte att jag skulle kunna få loss den studion jag ville vara i på så kort varsel så jag sa: varför flyger jag inte bara till Malmö så kör vi där första gången, säger Adrian.

– Man kan gå åt två håll i sådana här tider, säger Cecilia. Man kan tänka att allting är så himla jobbigt eller så kan man tänka: “Det här var annorlunda, jag är inte glad längre och jag behöver bli glad och jag måste göra något för att bli det. 

– Vid den här tiden förra året, var jag på väg ut på turné i Sydamerika som skulle följas av en turné i Europa, jag hade inte en tanke på livestreaming men det är en ny tid nu och nu får man tänka om och se hur vi ska göra det här större och bättre, säger Adrian.

Ett nytt medium håller på att födas framför våra ögon.

På sätt och vis är det ett nytt medium vi ser födas med livestreamade spelningar och man kan tydligt se under våren och sommaren hur människor har prövat sig fram. I början var det ofta dålig ljussättning och ibland dåligt ljud. Inte sällan såg man delar av den yta där publiken normalt skulle stå vilket fick till följd att det kändes tomt och ödsligt.

– Folk visste inte hur de skulle göra det, säger Adrian. Alla har nya kompetenser nu. När jag gjorde mina första livestreams i London kommer man dit och det är två kameror och en laptop, en person som filmade och körde ljudet och en som spelade. När jag gjorde en igår kväll så var det ett team på sju kameramän och en hel apparat.

– Samtidigt är det viktigt att inte göra det för komplicerat för då blir folk distraherade och då handlar det inte längre om musiken. Det handlar om att folk ska kunna se och att ljudet ska vara bra. Det tycker jag att de satte ikväll.

– Och det måste finnas interaktion, fyller Cecilia på. Om det är musikerna som gör det, eller en presentatör, spelar mindre roll. 

Viktor Andersson, bandbokare på Babel och ordförande för Skånsk Live, och Cecilia Löfberg från Golden Gator Jazz Club, under scensamtalet som var en del av livestreamen.

Någon speciell jazzstil är inte satt för den här serien streamar som går under titeln Jazz Rehearsed och Adrian Cox utesluter inte att man kör ett tema som Johnny Cash- eller Beatles-låtar under någon av spelningarna. Och det är kanske inte så konstigt med en artist som ledigt rör sig mellan den gammaldags jazz som bjöds på scen tidigare under kvällen, modernare jazz på senaste plattan Now is spring och punkigt röjig ska med Bad Manners.

– Det är galet Jag gjorde en spelning på Royal Albert Hall förra fredagen inför tusen personer, det största antal de då tillät – och det är slut med det nu – medan Bad Manners spelar för en publik mellan 500 personer på en måndagskväll upp till 18 000 i Mexico City. Jag älskar mitt liv. Jag åker på galna turnéer med Bad Manners och jag kan komma tillbaka och göra sådana här saker. 

Han berättar om hur han flög tillbaka från den där Sydamerikaturnén under två dagar för att göra en spelning med superstjärnan Wynton Marsalis på Jazz at the Barbican och hur han kom in där mer eller mindre direkt från en 27-timmarsflygning, fortfarande bärande vita Doctor Martens-kängor. 

– Bandet kollade på mig som: vem är det där? Men jag tar med mig erfarenheter från alla sådana saker.

Hur fungerar det att spela med någon som man aldrig spelat med tidigare, som nu med Sven-Erik Lundeqvist?

– Vi är båda jazzmusiker och det är ett språk som man lär sig. Vi lyssnar båda samma typ av artister och när vi bestämde oss för det här konceptet sade jag: sänd mig några låtar. Det gjorde han och jag kunde alla de låtarna. Idag körde vi igenom dem.  Jag tenderar att leda musiken. Jag kan ge tecken att att nu tänker jag göra det här eller det här. 

– Du tog en stor risk med det här, säger Sven-Erik Lundeqvist som anslutit sig till oss. Du har ju inte hört mig spela innan.

– Det handlar inte om spelet, det handlar om personen, säger Adrian med ett skratt. Och jag hörde dig spela det där lilla keyboardet på den där efterfesten.

Vi pratar om den äldre jazz som bildat tema för kvällen och Adrian håller en utläggning om förebilder som Cannonball Adderley, Sidney Bechet och Louis Armstrong. Hans entusiasm för musikstilen går inte att ta miste på.  

– Jag försöker lära mig den här stilen, säger Sven-Erik. På min egen skiva spelar jag bebop och mer modern musik. Men min pappa gillade traditionell jazz, den musiken finns djupt rotad i mig och jag tränar på att spela den varje dag. Adrian är en mästare på den här stilen. För att komma in i musiken finns det ett antal tricks man kan använda, om man använder dem så kommer det genast att referera till den här stilen. Grejen är att Adrian inte använder dem i särskilt hög utsträckning. Det är det som det handlar om, att knyta an med en era utan att köra med tydliga knep.

Se onsdagens livestreamade spelning här.

 

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 49 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Ic3peak, Stevie Nicks, Miley Cyrus och Jinjer.
Läser: De levande döda av Gunilla Jonsson & Michael Petersén.
Ser just nu: Lovecraft country, The Boys och The Good Place.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.