Maggio & Melissa

Maggio 4Veronica Maggio på Malmöfestivalen 2011. Foto: Ralph Bretzer

“Jag är Sveriges otrognaste artist” deklararerar Veronica Maggio i senaste numret av tidningen Filter.

Handen i fickan fast jag bryr mig (Universal) är hennes fjärde album och den gör hon med sin fjärde uppsättning producenter. Det har gett några musikaliska lappkast som alla, ur ett lyssnarperspektiv, tycks ha fört henne närmare sig själv. Ombytligheten kan vara ett sätt att behålla kontrollen; att inte fastna; att inte bli en produkt.

veronica-maggio-handen-i-fickanNu innebär inte Handen… någon helomvändigt rent soundmässigt; inte om man jämför med hur det varit mellan hennes tidigare album. Det är modern pop med drivande trummor och inslag av gammelschlager, allt med en lagom oborstad yta. Lite mer gitarrer än förra gången. På ytan lättillgängliga låtar som dock döljer både djup och finesser.

Precis som Christian Waltz och Oskar Linnros före dem har firma Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Magnus Lidehäll gjort ett gott jobb i producentstolarna. Men det mest anslående med den här plattan är ändå vilken fin sångerska Maggio utvecklats till och vilka kvalitetslåtar hon sätter sitt namn under, oavsett samarbetspartner.

Jag är också mycket svag för hur hon formulerar sig. Det finns en uppfinningsrikhet i sättet att använda språket som är oemotståndlig. Albumtiteln är ett bra exempel; en på ytan enkel fras som man stannar till för och som gömmer ett poetiskt djup.
Att Håkan Hellström dyker upp i duetten Hela huset känns helt logiskt. De är, sina olikheter till trots, kungen och drottningen av svesnk popmusik just nu.

Betyg: 4

* * *

Om Veronica är en högprofilerad popstjärna av den mest gyllene kalibern vars senaste platta marknadsförs med medvetet mystifierade affischkampanjer på stan och låt för låt-släpp på Spotify har Melissa Horn seglat upp till toppen på ett mer diskret sätt. Att hon är dotter till Maritza Horn hjälpte naturligtvis till att få ut musiken i början. Att hon är en lika begåvad sångerska som sin mor med en talang för att skriva fina låtar som berör har hållit henne kvar där.

melissa_522663ec9606ee449054df39När hon förra sommaren spelade på Malmöfestivalens stora scen framför 20 000 människor (min uppskattning) var det fler än jag som fullständigt hänfördes av hennes rena, nakna, röst, hennes allvarliga, innerliga, sånger och nedtonade men starka utstrålning. Det var en starkare konsertupplevelse än vad jag väntat mig och med en väldigt mycket större publik än vad jag trott.

I dagarna släpper hon, liksom Veronica Maggio, sitt fjärde album: Om du vill vara med mig (Sony). Inför släppet har ett videoklipp dykt upp på Youtube. I det står hon ensam på en åker med en akustisk gitarr och spelar Drömmen om Alice, ett av de starkaste spåren på nya plattan, med bara fågelkvittret som ljudmässig bakgrund. Orden och rösten hamnar i fokus och i all sin avskalade enkelhet låter det helt magiskt.

Jag tycker väldigt mycket om Melissa Horn. På Om du vill vara med mig är arrangemangen – trots medverkan av några av landets bästa instrumentalister som Goran Kajfes, Per “Ruskträsk” Johansson och Martin Hederos – dock överarbetade och tar för mycket fokus från rösten samtidigt som låtarna inte tillhör hennes starkaste. Det låter sympatiskt utan att riktigt greppa tag på det sätt jag vet att hon är förmögen att göra.

Betyg: 3

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 49 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Ic3peak, Stevie Nicks, Miley Cyrus och Jinjer.
Läser: De levande döda av Gunilla Jonsson & Michael Petersén.
Ser just nu: Lovecraft country, The Boys och The Good Place.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.

Arkiv