Det sociala nätverket

Jesse Eisenberg som spelar Facebookskaparen Mark Zuckerberg i The Social Network. Foto: Scanpix.

Fick äntligen tummen ur och såg The Social Network i helgen (med en liten knuff i rätt riktning av det faktum att Winter’s bone var uthyrd hos alla uthyrare i min närhet). Precis som de flesta andra tycker jag att det är en smått lysande film. Aaron Sorkins manus är briljant (Dialogen! Dialogen!), Jesse Eisenberg är lysande i huvudrollen och David Finchers regi är kanon.

Men det som slår mig när jag ser filmen är det paradoxala i att en man som, om man ska tro filmen, inte begriper sig på sociala relationer det allra minsta skapar en tjänst som helt och hållet lever på våra sociala relationer – eller mer specifikt på att strukturera upp dem. Och kanske är det det som är nyckeln.

För vad gör vi när vi inte begriper någonting?

Jo, vi försöker strukturera upp det och göra det tydligt för oss själva.

Kanske är det så att en person som inte har några sociala problem aldrig skulle kunna komma på en sådan idé som Facebook. Visst geni och galenskap går gärna hand i hand men jag tror inte att det bara är det. Mannen bakom Facebook, Mark Zuckerberg, har helt enkelt försökt att intellektuellt förstå de sociala relationer han inte förstår rent instinktivt.

* * *

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=X6OASOH_66A]

Nyheten att en av de stora i musikhistorien – Gil Scott-Heron – gått bort gick mig förbi i fredags. För den som till äventyrs inte vet vem han är var han en av dem, tillsammans med estradpoeterna i Last Poets, som i det sena 60- och tidiga 70-talet lade grundstenarna till det som skulle bli hiphop.

”We do what we do and how we do because of you” skrev Public Enemy:s legendariske frontman och chefsideolog Chuck D på Twitter när det blev känt att Scott-Heron var död.

Gil Scott-Heron levde ett hårt liv och det var med bruten kropp och stukad gammelmansröst han gick bort bara 62 år gammal. Som artist och lyriker var han dock långt ifrån slut. Så sent som förra året släppte han nytt. ”I’m new here” är en skiva som bär spår av det hårda livet med droger, fängelsevistelse och HIV-smitta. Men det är också en skiva som präglas av värdighet och lyrisk skärpa.

På något sätt ser det ut som en tanke att mannen som nådde sin kanske största framgång med dikten och låten ”The revolution will not be televised” går ur tiden samma år som revolutionerna rullat över mellanöstern med webb-tv som ett viktigt vapen.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=cOUMvjw9RlA]
Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.