Filosofiskt för fyraåringar


Snacka om method acting på en ny nivå; skådespelarna Willy Pettersson och Märta Lundin i Teater 23:s uppsättning av ”Prick och Fläck”, efter Lotta Geffenblads bilderböcker, lär ha studerat kaniners rörelsemönster i Folkets park för att få rätt feeling inför föreställningen. Med sådana förberedelser kan det väl inte gå helt fel? Nej, det gör det inte heller. Sedan är ju grundmaterialet, historierna, högklassigt.

Prick och Fläck blir osams, men lyckas lösa problemen. Prick och Fläck tappar sina prickar och fläckar och vet inte längre vem som är vem. Allt inramat av Hansson Sjöbergs smarta scenografi, med bland annat en stor stjärnhimmel och ett hus som förvandlas till ett rymdskepp, och Cecilia Nordlund och Lotta Wengléns musik. Att ställa existensiella frågor om vänskap till fyraåringar i teaterform kräver sin ensemble, men det här är en mindre triumf. Befriande också med en sånt seriöst anslag; regissören Anna Novovic säger sig inte se någon skillnad mellan att sätta upp Tjechov eller dramatik för barn.

[youtube:http://www.youtube.com/watchv=ZUj55Wl96Ck&feature=player_embedded]
Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.