Foto: Miklos Szabo
Fyrtio år är lång tid och det som var friskt och lite spännande 1979 på Broadway kan bli lite nattståndet och segt på Operaen i Köpenhamn 2019 trots en ensemble i toppform och ypperligt kringverk. Premiären på Stephen Sondheims musikal Sweeney Todd kändes mer som ett stycke musikalhistoria än en fräsch återuppsättning.
Foto: Miklos Szabo
I sig finns det massor av poänger i Sweeney Todd. Grundhistorien är den banala dussinberättelsen om straffången som återvänder för att hämnas en orättfärdig dom men fortsättningen är betydligt intressantare: Den malträterade barberaren Todd utvecklas till en massmördare som lierar sig med Nellie Lovett, innehavare av ett lägsta klassens kafé och börjar använda offren som råvara till hennes köttpajer. Det blir aningen barnsligt, ganska makabert och mycket nöjsamt och just där når berättelsen sin topp. Avslutningen faller ner mot den eviga pigromanen med mycket seg sirap, kryddad med ett rejält mått oväsen.
Frågan är om Stephen Sondheim från början ville skapa en opera med Sweeney Todd. Mycket av musiken talar för det. Den är ganska komplex och finessrik både i harmonik och rytmik. Men han låter inte musiken föra handlingen framåt, det blir den talade dialogen som bär större delen av berättelsen.
De medverkande sjunger med klassiskt skolade röster och sångprestationerna överlag är utomordentliga, främst Susanne Resmark med sin fylliga mezzo och Palle Knudsen med kraftfull baryton. Men de är operasångare och därmed blir dialogerna talade recitativ. I sig vackert men det dämpar dramatiken; särskilt märkbart bli det i slutscenen.
Scenbygget är välgjort och fyndigt, ljuset perfekt liksom kostymerna. Och masscenerna från dårhuset är rent enastående regisserade.
Men trots alla dessa utsökta detaljer känns helheten ganska medioker och oengagerande. Kanske borde man ha sett mer till den än ägnat all kraft åt finliret?
Foto: Miklos Szabo
SWEENEY TODD
The Demon Barber of Fleet Street
Musikal i två akter med text och musik av Stephen Sondheim efter en roman av Hugh Wheeler
Inscenering: James Brining
Regi vid återuppsättningen: Caroline Chaney
Dirigent: Ian Ryan
Scenografi och kostym: Colin Richmond
Ljus: Chris Davey
Koreografi: Nick Winston
Medverkande: Palle Knudsen, Susanne Resmark, Nicholas Morton, Cassandra Lemoine, Fredrik Rolin, Johannes Mannov, Jens Christian Tvilum, Gert Henning-Jensen, Aileen Itani
Det Kongelige Operakor; kormästare: Steven Moore
Det Kongelige Kapel; konsertmästare: Emma Steele
Premiär på Operaen i Köpenhamn 23 november 2019