Mozartopera när den är som bäst

 

Salzburger Festspiele, Grosses Festspiehaus 6 augusti – premiär

W A Mozart: Cosi fan tutte

Mozart som Mozart – inte någon tänkande august-historia med huvudsaklig avsikt att provocera. Regissören Cristof Loys och dirigenten Joana Mallwitz bearbetning av Cosi fan tutte blev en utmärkt konstrast till Romeo Castelluccis version av Don Giovanni vid Salzburger Festspiele. Lätt som en fjäder men långt ifrån menlös, de eviga mänskliga frågorna behöver bevisligen inte skildras med grå gyttja. Den är sceniskt minimalistisk, håller sig hela tiden i samma rum, kostymerna är nutida aftonutstyrsel (förutom ut de löjliga utspökandet av de båda ynglingarna) och ljussättningen diskret. Styrkan är koncentrerad till det utsökta framförandet.

Joana Mallwitz tolkning var lysande: Mozart som det ska låta, ljus och elegant med rokokons lätthet parad med antydan till romantiken, exakt i fraseringen, perfekt i tempo, med en vidunderlig orkesterbehandling och tydligt stöd till sångarna. Jag har svårt att tänka mig att det kan göras bättre.

Solisternas prestationer var också ypperliga. Elsa Dreisig sjunger Fiordiligi med en utsökt klar och vacker sopran, fint kompletterad av Marianne Crebassas färgrika mezzo i Dorabellas roll. Andrè Schuen och Bogdan Volkov drumlar omkring som de två ynglingarna Gugliemo och Ferrando med uttrycksfullt agerande och sånglig perfektion. Lea Desandre gör Despina med mycket komik och bra mezzo och Johannes Martin Kränzle nyttjar sin välmodulerade baryton till ett uttrycksfullt porträtt av Don Alfonsos trötta cynismer.

Men trots allt är den här uppsättningen Joana Mallwitz. Den första kvinnan som dirigerat en opera vid de 100 årsjubilerande Festspelen i Salzburg och en av de få kvinnor som stått på pulten framför Wiener Philharmoniker, den orkester som fram till 1997 inte släppte in kvinnor i sin krets. Hon har kommit dithän inte för att hon är kvinna utan för att hon är en fantastisk musiker – efter att sett den här föreställningen vill jag påstå att hon är en av världens bästa Mozartdirigenter.

Denna recension var publicerad i Skånska Dagbladet 11 augusti

 

COSI FAN TUTTE

opera av Wolgang Amadeus Mozart med libretto av Lorenzo da Ponte

Dirigent: Joana Mallwitz

Regi: Christof Loy

Scenografi: Johannes Leiacker

Kostym: Barbara Drosin

Ljus: Olaf Winter

Dramaturgi: Niels Nuiten

Solister: Elsa Dreisig (Fiordiligi); Marianne Crebassa (Dorabella); Andrè Schuen (Gugliemo); Bogdan Volkov (Ferrando); Lea Desandre (Despina); Johannes Martin Kränzle (Don Alfonso).

Wiener Staatsopernchor

Wiener Philharmoniker