Femton år med Rigoletto

 

På fredag är det premiär på Opera Hedeland, den stora amfiteatern strax utanför Roskilde på Själland. Årets opera är Rigoletto av Giuseppe Verdi, en av de mest kända och älskade verken i operalitteraturen. Titelrollen sjungs av barytonen Fredrik Zetterström. Om någon svensk förtjänar beteckningen Mr Rigoletto (eller snarare Signor Rigoletto) är det han. Han rolldebuterade 2006 och sedan dess sjungit den i otaliga uppsättningar, senast i Oslo. I hans omfattande repertoar har Rigoletto en framträdande plats, kanske den roll han har sjungit mest.

Vad har han att berätta om uppsättningen på Opera Hedeland?

-Det är en avskalad version, mycket trogen Verdis original, Den lägger inte till egna tankar eller tolkar om budskapet utan sätter fokus på relationerna mellan de olika figurerna. Visst handlar det om maktspel, översitteri och kvinnoförtryck men det är spelet mellan de olika karaktärerna som är huvudsaken. Där har regissören Tobias Theorell, som tidigare har gjort flera rosade uppsättningar på Opera Hedeland, träffat absolut rätt.

Sångarlaget består också av starka kort. Den danska tenorstjärnan Peter Lodahl sjunger Hertigen och tyska Marie Heeschen sjunger Gilda. Rúni Brattaberg från Färöarna fick med kort varsel kasta sig in i rollen som Sparafucile.

Dirigent är Henrik Schaefer och orkestern är sammansatt av etablerade musiker från de stora danska symfoniorkestrarna.

Men åter till Fredrik Zetterström i titelrollen. Ska man tycka synd om Rigoletto eller har han sig själv att skylla?

-Man ska absolut tycka synd om Rigoletto. Han har sitt lyte, han är allas driftkucku och hans enda vapen är en giftig tunga. Kärleken till dottern Gilda är hans svaga punkt, för henne är han beredd att göra allt och så blir det att hans förbannelse mot de andra träffar honom själv.

Är Rigoletto din favoritroll?

-Jag har många favoriter. Inte bara operorna från romantiken utan även modernare verk, Karol Szymanowskis Kung Roger och Aribert Reimanns Lear, för att bara nämna några. Men det har blivit mycket italiensk romantik, främst Puccini och Verdi.

Inte Wagner?

-Jag har sjungit mycket Wagner, nu senast Vandraren i Sigfrid i en streamad föreställning från Göteborgsoperan. Men det inget jag satsar stort på.

Och vad är planerna efter Hedeland?

-Jag tänker fortsätta i Stockholm vid Folkoperan men det blir säkert många engagemang på andra ställen också.

Coronainfluensan satte ju en effektiv broms för de flesta evenemang i Sverige. Hur drabbade det dig?

Yrkesmässigt inte så mycket, jag har haft nästan fullt upp. Men personligt desto mer. Jag blev svårt sjuk och fick läggas in på sjukhus. Läkarna var rädda att lungorna skulle ta stryk. Men som tur är klarade jag mig utan följder.

 

RIGOLETTO PÅ OPERA HEDELAND

Regi: Tobias Theorell

Dirigent: Henrik Schaefer

Scenografi och kostym: Magdalena Åberg

Ljus: Clement Irbil

Solister: Fredrik Zetterström (Rigoletto); Peter Lodahl (Hertigen av Mantua); Marie Heeschen (Gilda); Rúni Brattberg (Sparafucile); Ingeborg Børch (Maddalena och Giovanna); Lucas Bruun de Neergaard (Monterone); Lasse Bach (Ceprano); Rasmus Jupin (Borsa); William J Pedersen (Manullo); Marie Dresig (Contessa och en page).

Premiär: 6 augusti, ytterligare föreställningar 13 och 14 augusti