Högkultur för unga öron

Foto: Katja Tauberman

En opera – visserligen en kort enaktare men ändå en opera – med musik av en av medlemmarna i gruppen Les Six och text av absurdismens mästare Eugène Ionesco. Med en handling som egentligen inte handlar om någonting.

Det låter som en godbit för kulturella finsmakare (eller kultursnobbar) som ser estetiken som ett mål i sig, hjärngymnastik i den högre skolan, Men nu har Operaverkstan i Malmö med sin konstnärliga ledare Maria Sundqvist dragit igång projektet ”Det stora operaäventyret” som riktar sig mor 2 500 elever vid skolor i Skåne. De får en operalektion, de får se operan Ledaren och de får en guidad visning av operahuset. Och att döma av publikreaktionerna vid premiären i torsdags har man än en gång träffat precis rätt.

Om tonsättargruppen Les Six finns det hur mycket som helst att berätta. Den bildades 1920 av Francis Poulenc, Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Darius Milhaud och Germaine Tailleferre som en reaktion mot både Richard Wagner och de franska impressionisterna såsom Debussy och Ravel. Sinsemellan är de ganska olika men deras musik är i huvudsakligen tonal med fäste i fransk senromantik. Germaine Tailleferres musik till Ledaren följer denna linje. Den är lättförståelig och njutbar men inte trallvänlig. Rytmen finns där men är inte särskilt markerad. I uppsättningen i Malmö framförs den av en kvartett med piano, violin, viola och cello; det fungerar utmärkt.

Scenografin är snygg och enkel, ett markant inslag är de masker som barnen i teaterprojektet har tillverkat, ljuset behagligt och de välgjorda kostymerna andas 1950-tal. De medverkande agerar elegant modest och sjunger med skolade röster. Och Ionescos icke-handling följer hans egen maxim: ”Det är inte svaret som ger upplysning, utan frågan.”

För en vuxen blev det en mycket blev det en mycket behaglig miniatyr, kanske ett stycke ”l’art pour l’art” men ändå givande. Det mest frapperande är att Operaverkstan och Maria Sundqvist än en gång har lyckats fånga den ungdomliga publiken med ett verk så långt från Mellons melodiösa enfald och actionfilmernas pang-pang man kan komma.

Nu stoppar coronaviruset den planerade raden av föreställningar men förhoppningsvis minskar smittfaran så småningom så att projektet kan fortsätta.

Denna recension har publicerats även på Skånska Dagbladets kultursidor och på capriccio.se