Två intressanta konserter

Förra veckan bjöd på två intressanta konserter i Malmö Live konserthus, dels den ordinarie torsdagskonserten med Malmö Symfoniorkester, dels ett gästspel på lördagseftermiddagen av Göteborgs Symfoniker, eller ”Nationalorkestern” som den av någon anledning benämner sig.

Stanislav Kochanovsky var dirigent för torsdagens konsert. Han avslutade kvällen med en storartad tolkning av Sergej Rachmaninovs Symfoni nr 2 i e-moll, som hade allt man kan begära: kraft, kolorit, spänst och perfekt klang i orkestern. Före paus svarade han för och mycket välbalanserat orkesterackompanjemang till sopranen Lisa Larssons tolkning av Rolf Martinssons ”Ich denke Dein” för sopran och orkester, ett verk som bygger på texter av Goethe, Rilke och Eichendorff. Verket är ursprungligen en sambeställning av flera europeiska orkestrar, däribland Göteborgs Symfoniker och uruppfördes 2015.

Lisa Larsson har samarbetat med Rolf Martinsson i flera verk. Som vanligt var hennes tolkning lysande med klar och enastående vacker sopran och djup känsla för texten.

Vid lördagens konsert fick malmöpubliken möta ”Nationalorkesterns” nye dirigent Santu-Matias Rouvall, ännu en representant för det finska dirigentundret. Han visade upp en bländande slagteknik och en vidunderlig musikalitet som till och med gav ny lyster åt den minst sagt uttjatade ”Moldau” av Bedrich Smetana och som blommade ut för fullt i en expressiv tolkning av Leoš Janáčeks orkesterrapsodi ”Taras Bulba”.

Truls Mørk var solist i Sinfonia Concertante för cello och orkester. Han svarade för en perfekt och musikalisk fullödig tolkning av detta, en av musiklitteraturens tråkigaste verk.