Det Kongelige Opera bjuder på blandad kompott

Mycket känt och vant men också en hel del som lockar nyfikenheten. Det Kongelige Opera presenterade sitt program för spelåret 2017/2018 i går. Och det är bara att konstatera att det finns många anledningar att ta sig över Sundet framöver.

Spelåret börjar utomhus: den 5 augusti är det en galakonsert inom ramen för Copenhagen Opera Festival på Ofelia Plads vid Skuespilhuset med solistensemblen, Det Kongelige Operakor och Det Kongelige Kapel. Giulano Carella dirigerar.

Och 10 september är det dags för spelårets första premiär med Verdis Rigoletto. Den tyska regissören Aniara Amos gör sin första uppsättning i Operaen. Paolo Carignani står på pulten. Johan Reuter och David Kempster alternerar i titelrollen, Peter Lodahl och Gert Henning-Jensen skiftar i rollen som Hertigen.

Och redan den 17 september kommer en annan klassiker: en repremiär på Lars Kaalunds uppsättning av Puccinis Madame Butterfly. Elizabeth Llewellyn har huvudrollen som Cio-Cio San, David Danholt sjunger Pinkertons roll.

Så 15 oktober är det urpremiär för en nyskriven dansk familjeopera ”Momo og tidstyvene” med musik av Svitlana Azarova och libretto av Anna Bro. Elisabeth Linton är regissör och Anna-Maria Helsing dirigent.

Mer Puccini: La fanciulla del West i Christoffer Berdals inscenering, den nye chefdirigenten Alexander Vedernikov framför Det Kongelige Kapel och Ann Petersen och Johan Reuter i de bärande rollerna. Premiär 10 november.

Ännu en repremiär av en omtyckt uppsättning: Mozarts Trollflöjten i den version som Marco Arturo Marelli skapade till Operaens tioårsjubileum 2015. Sine Bundgaard och Gisela Stille delar på rollen som Pamina och Henning von Schulman och Petri Lindroos alternerar som Sarasto. Premiär 25 november.

14 januari är det premiär för en verklig raritet på Gamle Scene: Friedrich Kuhlaus sagoopera Lulu, inte uppförd sedan 1838. Kuhlau är upphovsmannen till Danmarks nationalskådespel Elverhöj och Lulu räknas som ett viktigt verk i dansk musikhistoria. Musiken är fylld av melodier, färg och imponerande körpartier. Nu är det Christian von Götz som står för insceneringen och Sebastian Rouland dirigerar.

27 januari är det dags för ännu en operaklassiker, Rossinis Barberaren i Sevilla, nu i regi av Martin Lyngbo, för övrigt hans debut som operaregissör.

Thomas Adès blev känd och hyllad för operan Powder her Face. Den 23 mars är det premiär för hans nya verk The exterminating Angel. En av librettisterna, Tom Cairns, står för regin.

Och säsongen avslutas med en repremiär 29 april av Verdis Otello i Nicola Raabs regi. Pier Giorgio Morandi dirigerar, Roy Cornelius Smith sjunger titelrollen och Sine Bundgaard och Gisela Stille alternerar som Desdemona.

Spelårets uppsättning med Operaakademiet blir Francis Poulencs Karmelitsystrarna.

Flera gästspel blir det också: Figura Ensemble kommer med en urpremiär på Nedstigning med musik av Nicolai Worsaae och libretto av Julie Maj Jacobsen, premiär 26 september och Opera Plexus har också en urpremiär med Den Rejsende av Eva Noer Kondrup den 3 februari.

Och så de sedvanliga gästföreställningarna av Den Jyske Opera: Verdis La Traviata den 7 och 8 mars och Donizettis Kärleksdrycken 14 och 15 november.