”Genomgediget”, sa Bull

Säkra kort och en del mer okänt men som helhet mycket gediget. Det blev intrycket när Malmö Operas chef Bengt Hall i går presenterade spelåret 2017-2018.

Bengt Hall fullföljer tidigare vinnande recept för Stora scenen: två musikaler, två klassiska operor, ett sentida operaverk och en familjeproduktion till jul. Samt mycket annat: en dansföreställning, konserter och kammarkonserter i foajén. Till det en opera och en musikal på turné samt Operaverkstans utbud med bland annat en svensk 1700-talsopera och gästspel av Kulturhuset/Stadsteatern i Skärholmen.

Spelårets stora publikmagnet är med all säkerhet Spelman på taket, musikalen som även i en tidigare uppsättning fyllde salongen i två spelperioder. Nyuppsättningen regisseras av Orpha Phelan, Stefan Solyom står på dirigentpulten och Philip Zandén spelar huvudrollen Tevje. Premiär 2 september och sista föreställning 31 januari 2018. Då har redan vårens musikal Pippin hunnit ha premiär den 27 januari. Den är skriven av Stephen Schwartz, i programmet presenteras den som ”allegorisk kultmusikal” , vad det nu kan betyda. Charlotte Perelli, en av Sveriges mest kända populärartister och den rutinerade musikalräven Lindy Larsson spelar huvudrollerna, Ronny Danielsson regisserar och Joakim Hallin är dirigent.

Stephen Schwartz är också upphovsman till vårens turnéproduktion Godspell, en musikal baserad på stycken ur Nya testamentet. Roine Söderlund står för regi och koreografi, i övrigt är besättningen ännu inte klar. Under hösten turnerar man med Butterfly, en bearbetning av Puccinis opera i regi av Åsa Melldahl och musikalisk arrangemang av Bo Wannefors.

Operaåret inleds 7 oktober med Lakmé av Leo Delibes, kring det förra sekelskiftet en succé i Paris, numera en ganska sällan spelad opera. Den tyska regissören Nicola Raab har arbetat om den med en ramhandling i nutid. Kanske det kan få liv i den ganska sega historien som för nutida publik mest verkar som en parafras på Puccinis Madama Butterfly. Musikaliskt är den fransk insmickrande romantik med mängder av koloraturgymnastik; alltnog det ska bli intressant att uppleva den från scen.

Kasper Holten, tidigare operachef på Det Kongelige och på Covent Garden i London sätter upp ett av operahistoriens mästerverk, Giuseppe Verdis Rigoletto, med premiär 23 mars. Dirigerar gör Karen Kamensek, chefdirigent på Staatsoper Hannover. Fredrik Zetterström och Vladislav Sulinsky alternerar som Rigoletto; Alexey Tatarintsev och Rame Lahaj som Hertigen.

Och som vanligt en sentida opera i maj, Hans Gefors ”Parken” från 1992. Vera Nemirova regisserar och Patrik Ringborg är musikalisk ledare.

Som familjeföreställning runt julhelgen blåser man liv i Linus Fellboms uppsättning av Engelbert Humperdincks sagoopera Hans och Greta, som senast visades 2015. Då var den rolig och underhållande och förändringarna verkar bli obetydliga. Ett bra komplement till julens ”Kallianka”.

Operaverkstan, ambitiös som vanligt, bjuder på 1700-talsopera, kammarstycket ”Var är du Prosperin” med musik av Joseph Martin Kraus och libretto av Johan Henrik Kellgren i bearbetning av Maria Sundqvist. På scenen kommer att finnas fyra musiker, fyra sångare samt dockor; premiären är den 3 mars 2018. Under hösten gästspelar Kulturhuset/Stadsteatern i Skärholmen med ”Guldet”, en föreställning inspirerad av Richard Wagners ”Rhenguldet”.

”Gediget var ordet”, sa Bill. ”Genomgediget” sa Bull. Det här är sista spelåret som Bengt Hall har satt sin prägel på. Det blir sannerligen en uppgift för den nye operachefen Michael Bojesen att ta upp hans mantel. Kanske blir det några nya beställningsverk nästa spelår?