Omtumlande upplevelse med många kvaliteter

Foto: Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

William Shakespeare skrev skådespelet En midsommarnattsdröm omkring 1595. Knappt etthundra år senare gjorde Henry Purcell en opera med delar av det, förmodligen med hjälp av Thomas Betterton som var chef för Dorset Garden Theatre, där verket hade premiär 1692; det var då den tidens dyraste teaterproduktion. Partituret försvann och återfanns först 1903. Sedan dess har operan uppförts då och då men har inte kommit in i standardrepertoaren. I Sverige uppfördes den på Ulriksdals slottsteater för omkring 40 år sedan.

Redan Purcells ursprungsversion skilde sig markant från Shakespeares original och det verkar som att så gott som varje uppförande under 1900-talet har stuvat om, adderat och subtraherat i Purcells verk. Och i fredags var det premiär för den tyska regissören Aniara Amos inscenering av The Fairy Queen på Det Kongeliges Gamle Scene i Köpenhamn. Det blev en omtumlande upplevelse med fint orkesterspel, högkvalitativa sångarprestationer, fängslande scenografi. Men också med bottenlös buskis och rena prutthumorn. Kanske en aning spretig som helhet men med enskilda detaljer som får en att jubla.

Foto: Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

Opera och opera förresten. The Fairy Queen är en semiopera, där en talroll för handlingen framåt och de olika tablåerna blir sång- och även dansillustrationer, ställvis fördjupande, ställvis utfyllnad och underhållning. I The Fairy Queen är det Puck som har den rollen. Aniara Amos förändrar honom (?) från ett undanflyende okynnigt väsen till en brölande pæredansk, spelad av den folkkäre Ole Lemmeke. Det fungerar antagligen alldeles utmärkt för den danska publiken att döma av den tydliga förtjusningen men jag måste erkänna att jag som utlänning hade lite svårt att hänga med i finesserna även om man som service till oss fåvitska bidrog med en textremsa på engelska.

Begripligt och fascinerande för alla var däremot scenografin med all dess rekvisita, projektioner och bilder. Ibland mer handfast, ibland raffinerat som ett japanskt no-spel, hela tiden strålande vackert; till det en intrikat ljussättning som understundom fick gestalterna att verka endimensionella, som hämtade ur fornegyptiska målningar.

Likaså har Jorge Jaras kostymer stor spännvidd: ibland elegant nästan i överkant, ibland smaklöst, ibland riktigt groteskt. Och agerandet följer samma linjer. Verkets genomgående handling är inte mycket att orda om: redan Shakespeares skådespel är sammansatt av förbiflygande episoder med aningar och antydningar, det centrala temat är kärlek och fruktbarhet, glädje och livsbejakelse och de erotiska anspelningarna är påfallande Inga farsoter, inget elände, ingen ond bråd död. De medverkande fångar i tablåerna denna lätthet, denna blandning mellan dröm och verklighet. Det är en anarki, men en anarki under kontrollerade former om nu en sådan paradox är möjlig.

Överlag är sångarnas prestationer mycket goda även om premiärnervositeten satte sina spår i början. Det är sång i äkta barockstil med dess speciella dynamik och fraseringar. Maria Keohane är läcker som Alvdrottningen och Sine Bundgaard sjunger sina olika figurer med kraft och välljud över hela registret; Henning von Schulman låter sin varma bas ljuda från den djupaste botten upp i baryton.

Och ännu en gång kan man konstatera att Concerto Copenhagen med sin ledare Lars Ulrik Mortensen är en barockorkester i absolut toppklass. Nästan otroligt fin och klar i klangen och med en interpretation som absolut inte lämnar extra att önska.

Foto: Miklos Szabo
Foto: Miklos Szabo

fairy quuen 2

THE FAIRY QUEEN

semiopera av Henry Purcell efter William Shakespeares skådespel En midsommarnattsdröm

Dirigent: Lars Ulrik Mortensen

Regi och scenografi: Aniara Amos

Kostym: Jorge Jara

Ljus: Thomas Bek

Medverkande: Sine Bundgaard, Maria Keohane, Daniel Carlsson, Nicholas Mulroy, Henning von Schulman, Peter Harvey, Jacob Bloch Jespersen, Ole Lemmeke

Concerto Copenhagen

Premiär på Det Kongelige Teater, Gamle Scene 9 september

Denna recension var publicerad i Skånska Dagbladet 12 september