Staerns vackraste komposition

Benjamin Staern

Denna recension var  införd på Skånska Dagbladets  kultursida 2 maj

Det är en minst sagt imponerande samling samling verk som Malmökompositören Benjamin Staern har åstadkommit under sina 20 år som aktiv tonsättare. Än mer imponerande är hans ständiga utveckling mot ett mer fulländat tonspråk samtidigt som han står fast vid sina grundläggande principer. Hans begåvning och hans idoga arbete har skapat grunden för en växande internationell karriär med samarbete med högt meriterade musiker och orkestrar över hela världen. I december är det urpremiär för hans första opera Snödrottningen med libretto av Anelia Kadieva Jonsson på Malmö Opera och på valborgsmässoafton uruppfördes hans hornconcertino ”Pont de la mer” av Malmö Symfoniorkester med Marc Soustrot som dirigent i konsertsalen på Malmö Live. Hornsolist var Einar Öhman, som också fått verket sig tillägnat.

Benjamin Staern har den begåvning som kallas synestesi, en förmåga att förknippa toner och klanger med olika färger och nyanser. Att döma av titlarna har han använt detta i flertalet av sina kompositioner; i de tonsättningar jag har hört är det särskilt markerat i orkesterverket Polar Vortex med dess isiga kyla och glödande lava samt Sånger av bländvit kärlek där sångstämmans dramatik och idyll ställs mot en mycket färgrik orkestersats. I ”Pont de la mer” går han än längre, han plockar upp färger och stämningar och blandar dem till närmast impressionistiskt glitter. Mot detta lägger han hornets solostämma, nästan överdådig i sin melodirikedom, dessutom förstärkt av obligathornister som dyker upp och förenar sig med orkestern. Det är mycket tonskönt, ställvis nästan insmickrande. Jag skulle vilja kalla ”Pont de la mer” för Benjamin Staerns hittills vackraste komposition; man får verkligen hoppas att han drar ut de linjerna ytterligare i Snödrottningen.

Lördagskonsertens andra nummer var en verklig klassiker: Kejsarkonserten, Beethovens Pianokonsert nr 5. Solist var Boris Giltburg, som svarade för en mycket bra tolkning med seriöst fördrag och perfekt instrumentbehandling. Dirigenten Marc Soustrot höll orkesterstämman i rent klassicistisk stil, ganska fri från accenter och sval i dynamiken. Ett skolexempel på gedigen Beethoventolkning men också ganska ospännande.

 

Malmö Symfoniorkester

Dirigent: Marc Soustrot

Solister: Einar Öhman, horn; Boris Giltburg, piano

Benjamin Staern: Hornconcertino, ”Pont de la mer”; Ludwig van Beethoven: Pianokonsert nr 5 i Ess-dur

Malmö Live 30 april