Kvinnlig chefdirigent för MSO?

Lennart Stenkvist lämnar MSO -men blir ändå kvar
Lennart Stenkvist lämnar MSO -men blir ändå kvar

Denna artikel var publicerad i Skånska Dagbladet 22 april

Marc Soustrot får förlängt förordnande som chefdirigent för Malmö Symfoniorkester fram till säsongen 2018/2019. Men det är mycket troligt att nästa chefdirigent blir en kvinna. Det berättade Malmö Lives vd Jesper Larsson och programchefen Lennart Stenkvist när MSO i går presenterade programmet för nästa spelår. Redan nu finns det två tänkbara namn: taiwanamerikanskan Mei-Ann Chen och amerikanskan Karina Canellakis som vann årets Solti-pris.

Och med innevarande säsong slutar Lennart Stenkvist, känd profil i Skånes musikliv. Han blev vd för Malmö Symfoniorkester 2005, lämnade det jobbet 2009 men kom tillbaka som tillförordnad programchef 2013. Men han slutar inte på riktigt. Nu ska han ägna sig åt musikpedagogik och allmänt utvecklingsarbete. Och dessutom få tid att skriva, prata och undervisa.

Det är lång tid med en orkester, vad är dina bästa musikminnen av MSO?

– Det finns så mycket men Leoš Janáčeks Glagolitisk mässa med Mario Venzago som dirigent var absolut en av höjdpunkterna, liksom uppförandet av Stravinskijs Våroffer i Pildammsparken med Lawrence Renes.

Och hur ser ditt önskeprogram för en konsert ut?

-Hindemiths Mathis der Mahler, och La Mer av Debussy. Och så något av Brahms. Men ett sådant program är något av en omöjlighet.

Vad är tankarna bakom nästa spelårs program?

-Det viktigaste är att föra den symfoniska traditionen till framtiden. Men också att föra den framtida lyssnaren till traditionen. Den symfoniska musiken är idag mycket bredare än den var för 60-70 år sedan och det gäller att hitta nya konsertformat. Det andra är att ge publiken så starka upplevelser som möjligt, publiken ska veta att det vi gör är bra. Så vill vi också lyfta fram kvinnliga dirigenter, i det här programmet finns fem kvinnor på pulten.

*

”Föra den symfoniska traditionen till framtiden”, javisst. Men det är inte mycket som får en att höja på ögonbrynen, än mindre att brista ut i jubel eller skapa stora förväntningar. God mellanklass torde väl vara den korrekta benämningen.

Inte ett uruppförande eller kanske, kanske ett enda. Inte heller många riktigt stora gästsolister, undantaget barytonen Dmitri Hvorostovskys besök 11 september.

Tydlig är satsningen på kvinnliga dirigenter: den 3 november står finska Dalia Stasevska på pulten med Mozarts Requiem, Nyårskonserten 31/12 leds av Gemma New, ursprungligen från Nya Zeeland, nu chefdirigent för New Jersey Symphony Orchestra och Han-Na Chang, känd sedan tidigare för Malmöpubliken, dirigerar 26/1 Mozarts Pianokonsert nr 24 med Hans Pålsson som solist och Mahlers första symfoni, Titan; 9 mars nästa år kommer hon tillbaka med Erich Wolfgang Korngolds Violinkonsert med Cholë Hanslip som solist, dessutom uppförs Malmökompositören Tobias Broströms ”Transit Underground”. Karina Canellakis, nämnd i diskussionerna om ny chefdirigent leder 19 januari MSO bland annat Rachmaninovs Symfoniska danser. Och Sofia Söderberg upprepar fjolårets tveksamma bedrift med Händels Messias som singalong 18 december.

I övrigt finns ett antal evenemang som är värda att föra in i almanackan:

Säsongen inleds 20 augusti med ett gästspel av Stockholmsfilharmonin, högtidligt benämnd Kungliga Filharmonikerna under ledning av Sakari Oramo, bland annat uppförs Tjajkovskiljs Femma. MSO:s egentliga säsong öppnar 16 december med Carl Orffs Carmina Burana som huvudnummer, gästande kör är Petri Sångare. 6 oktober uppförs Olivier Messiaens mäktiga Turangalilia-symfoni, den 13 oktober kommer Vassily Sinaisky att dirigera Sjostakovitjs Symfoni nr 1 och nr 15. 27 oktober är Adam Walker solist i Kaija Saariahos Flöjtkonsert, och 17 november blir det musik från Andra Wienskolan: Anton Webern, Alban Berg och Arnold Schönberg.

MSO:s chefdirigent Marc Soustrot har mött stor uppskattning för sina tolkningar av Saint-Saëns musik. 9 februari dirigerar han Cellokonsert nr 2, Gabriel Schwalbe är solist. 16 mars är den Grammy-belönade sopranen Camilla Tilling solist i Richard Strauss ”Vier letzte Lieder”; sopransång i den högre skolan blir det också när Lisa Larsson tolkar Rolf Martinssons ”Ich denke dein” den 4 maj.

Håkan Hardenberger, Malmös egen trumpetarprofessor är tillsammans med pianisten Roger Muraro solist i den franska kompositören Betsy Jolas Konsert för trumpet, piano och orkester den 11 maj 2017, det finns all anledning att förmoda att det blir spelårets stora upplevelse. Det är också vid den konserten det kanske blir uruppförande av ett verk av Jenny Hettne, en svensk tonsättare som skriver både elektronisk och akustisk musik.

Säsongen avslutas med en Tjajkovskij-festival 19-21 maj, en bred exposé med ett tiotal verk under tre dagar.