Gästpel av ett geni

 

 

Pianist and Composer Kit Armstrong pictured in his London home near Baker Street, London, U.K. , February. 18, 2011. ..Photographer: Jason Alden.www.jasonalden.com.0781 063 1642

Denna recension var publicerad i Skånska  Dagbladet 16 april

Kit Armstrong är 24 år gammal. Hans familj kommer från Taiwan, bor i Los Angeles och har inga musikaliska traditioner. Han är naturvetare och matematiker, han har en Master of Science med högsta betyg från Université de Pierre et Marie Curie i Paris. Och så är han musiker: pianist och kompositör; han är utexaminerad från Royal Academy of Music i London, han har hittills skrivit en symfoni, fem konserter, sex kvintetter, sju kvartetter, två trios och 21 solostycken. Han har givit ut ett otal lovordade inspelningar och rosas nu av en enig kritikerkår för sina framträdanden på all världens stora konsertestrader. I torsdags spelade denna nutida renässansmänniska Clara Wieck Schumanns Pianokonsert i a-moll tillsammans med MSO i Malmö Live. Mario Venzago var dirigent.

Jag har en djupt grundad misstro mot alla de explosionsartade musikertalanger, främst pianister, som med jämna mellanrum dyker upp som solar för att efter kort tid landa på mer normal nivå. Mestadels bländar de publiken med enastående teknisk skicklighet, en vacker yta men inget större djup. Men när det gäller Kit Armstrong är det bara att stämma in i hyllningskören: fantastisk teknik, naturligtvis, men också ett enastående vårdat fördrag och djup musikalitet som tog tillvara varenda detalj i verket. Första satsens kadens med det obligata cellosolot – föredömligt spelat av Niels Ullner – blev en äkta musikalisk upplevelse, för att använda ett slitet uttryck. Och i den virvlande sistasatsen frossade han vällustigt i kompositionens ungdomliga fräschör. (Clara Wieck skrev sin pianokonsert när hon var mellan 14 och 16 år). Det var en rent mästerlig tolkning, väl sekunderad av Mario Venzagos perfekta tolkning av orkesterstämman.

Venzago är en av de dirigenter som får MSO att blomma upp. Det visade han i uppförandet av Robert Schumanns Symfoni nr 4 i d-moll. Schumann har ju anklagats för ganska tafatt orkestrering men Mario Venzago trängde bakom detta och visade upp verkets alla kvaliteter: den konsekvent genomförda tematiken och den friska romantiken och orkestern svarade med tät klang och perfekt balans.

Det här var andra konserten med Mario Venzago på pulten. Förra veckan stod han bland annat för en otroligt bra tolkning av Wilhelm Stenhammars Symfoni nr 2 i g-moll, även då med orkestern i toppform.

 

Malmö Symfoniorkester

Dirigent: Mario Venzago

Solist: Kit Armstrong, piano

Musik av Britta Byström, Clara Wieck Schumann och Robert Schumann

Malmö Live 14 april