Sex, skandal och skönsång

Denna recension var publicerad i Skånska Dagbladet 21 mars

Powder her face

När Margaret, hertiginna av Argyll var en firad societetsskönhet tillägnade Cole Porter henne sången ”You are the top”. I operan ”Powder Her Face” skriver kompositören Thomas Adés och librettisten Philip Hensher hennes epitafium. I lördags hade den premiär på Takkelloftet på Operaen i Köpenhamn. Och än en gång visar Den Kongelige Opera upp en produktion som ligger i absolut framkant både musikaliskt och sceniskt.

I en fashionabel hotellsvit rekapitulerar den åldrande hertiginnan sitt liv. Anne Margrethe Dahl formar med kraftfull glänsande sopran ett enastående porträtt av en äkta överklasskvinna som fått sina blessyrer av livet men som fortfarande har elegans och värdighet kvar. Det är en rollprestation som är värd alla lovord, det svårt att tänka sig att den går att göra bättre. Hon kompletteras av Christine Dahl Helweg-Larsen som figurant av den unga hertiginnan, också det en fin prestation som enbart med kroppsspråk får fram en trovärdig blandning mellan lady och slampa.

Mot Anne Margrethe Dahls hertiginna ställs Sofie Elkjær Jensen som kvinnan av folket i en rad roller – husjungfru, servitris, dominatrix. Hennes röst är mjukt lyrisk, mycket tonskön men ändå med tydlig skärpa, hennes inlevelseförmåga i de olika rollerna beundransvärd och hennes sensualitet nästan påtaglig. Hon sekunderas av tenoren Alexander Sprague även han i en räcka roller. Även han besitter en välklingande röst och fin scenisk begåvning. Den scen med de två som domstolsbesökare, där deras engagemang för domarens strafftal snabbt byts ut mot avancerat grovhångel, är ett stycke obetalbar komik.

Också Sten Byriel får blanda statistuppgifter med större roller. Hans monolog som domaren är kanske operans mest genomarbetade aria och rollen som hotellägare ställer stora krav på hans agerande. Utförandet är mycket skickligt.

Scenografin, det stora hotellrummet, är genomarbetad, detaljrik och påkostad och kostymerna välgjorda, tisdstrogna och dessutom mycket snygga. Ljuseffekterna följer effektivt handlingen utan att vara påträngande. Dirigenten Robert Houssart håller föreställningen i ett behagligt tempo och får fint fram de intressanta klangerna i Adés komplicerade men ändå tonala musik.

Det här är regissören Orpha Phelhan första uppdrag för Det Kongelige. För malmöpubliken är hon känd för iscensättningarna av Hoffmans äventyr och Jenufa. Här arbetar hon med starka kontraster och häftiga effekter, sångarna tvingas agera med stor kraft och tydlig sensualism. Sexscenerna är explicita, ställvis på gränsen till pornografiska; men de fyller sin funktion i den moralitet som operan i grunden är och som Orpha Phelan vill emfasera.

Vad Thomas Adés och Philip Hensher vill visa i sin opera är det allmänt kända förhållandet att det som är tillåtet för män klandras om det görs av kvinnor. Att mannen av värld lägrar kvinnor av alla samhällsklasser på löpande band betraktas av de flesta som, om inte lovvärd, men dock acceptabel sysselsättning; skulle kvinnan av värld ägna sig åt samma beteende, speciellt med män ur de lägre klasserna, måste det fördömas å det grövsta. Det är i och för sig ett patriakalt tänkesätt som är värt att ta upp till diskussion men skeendet kring Margaret, hertiginna av Argyll är kanske inte det bästa exemplet. Rättegången om hennes otrohet väckte visserligen liv i både pressens och allmänhetens hyeneinstinkt, men bortsett från otroheten fanns där åtskilligt övrigt som mycket väl räckte till för en dom i hennes makes favör. Den som är intresserad av detta hänvisas till en mycket läsvärd essä i Johan Hakelius bok ”Ladies”, där han bland annat skriver: ”Hon var av allt att döma en människa som saknade moral, heder, respekt för sanning och ens en gnutta omdöme.”

För Danmark var det här en premiär men redan för sexton år sedan sattes ”Powder Her Face” upp på Ystads operafestival av Robert Chevara. Nicolas Carthy dirigerade och Es Devlin svarade för en mycket elegant och nyskapande scenografi. I rollerna återfanns Annicha Andersen, Karin Franzén, Peter Nygren och Michael Axelsson.

 

POWDER HER FACE

kammaropera av Thomas Adés med libretto av Philip Hensher

Dirigent: Robert Houssart

Regi: Orpha Phelan

Scenografi och kostym: Madeleine Boyd

Ljus: Anders Poll

Medverkande: Anne Margrethe Dahl, Sten Byriel, Sofie Elkjær Jensen, Alexander Sprague, Christine Dahl Helweg-Larsen

Musiker från Det Kongelige Kapel

Premiär på Takkelloftet, Operaen i Köpenhamn 19 mars