En bildskön Butterfly

Foto: Kåre Viemose
Foto: Kåre Viemose

Puccinis Madama Butterfly är ständigt återkommande i all världens operahus. I Sverige hade en nyuppsättning nyligen premiär på Göteborgsoperan och den tillhör repertoaren på Kungliga Operan. I sommar kommer Glyndebourneoperan med en turnéversion.

Och nu alltså Den Jyske Operas turnéuppsättning som hade premiär i Aarhus för en dryg månad sedan nu kommit till Köpenhamn. Förväntningarna var tydligen stora, de två föreställningarna på Gamle Scene på Det Kongelige var utsålda.

Efter premiären haglade lovorden i recensionerna. Och i stort är det bara att instämma i hyllningskören: det är en handfast uppsättning, väl trogen originalet, och med mycket habila sångare. Ingen tidsförflyttning, inga tillrättalägganden för att passa nutiden, klassisk opera rakt upp och ner. Det är vackert så, och det passade utmärkt i Gamle Scenes sekelskiftesmiljö. För att vara avsedd för turnébruk är scenografin riktigt utstofferad med vackert dekorerade rispappersväggar som tidvis kompletteras med stämningsfulla videoprojektioner. Kostymerna är också mycket välgjorda, dels klassiskt japanska, dels västerländskt tidstrogna.

De medverkandes prestationer är mycket högklassiga, i vissa fall lysande. Främst Hye Won Nam som Butterfly, den späda Cio-Cio-San. Rent enastående sopran med betagande lyster, kanske en aning för yvig i vibratot men framför allt med en scenisk utstrålning som perfekt fångar figurens troskyldiga naivitet och ädla sinne. När hon sjöng den stora arian ”Un bel dì vedremo” flödade känslorna ända upp till sämsta lyssnarplats.

Så Magnus Vigilius som B F Pinkerton, en av operalitteraturens ledande skitstövlar (i hård konkurrens med unge Germont i Verdis La Traviata och Mozarts Don Giovanni): en utomordentlig rollprestation och sångligt kraftig och uttrycksfull. Lucia Cervoni som Suzuki och Morten Frank Larsen som Sharpeless, förståndets röster i känslornas svall, blir också mycket förvaltade både dramatiskt och musikaliskt. Och Christian Damsgaard tecknar en trovärdig figur av den komiskt obehaglige Goro.

Men allt är inte positivt. Någonstans har regissören tappat bort dramatiken, helhetsintrycket blir ett vackert och sorgligt planschverk som inte engagerar; mer en historielektion än en djupborrande skildring av kärlekens psykologi. Och trots att dirigenten Christian Kluxen säkerligen hade de bästa intentioner var klangen och dynamiken i orkestern Copenhagen Phil långt ifrån det man har rätt att begära av en professionell orkester.

MADAMA BUTTERFLY

opera av Giacomo Puccini med libretto av Giuseppe Giacosa och Lugi Illica

Dirigent: Christian Kluxen

Regi: Stephen Barlow

Scenografi och kostym: Robert Innes Hopkins

Ljus: Richard Howell

Video: Michala Clemmensen

Medverkande: Hye Won Nam, Magnus Vigilius, Morten Frank Larsen, Lucia Cervoni, Christian Damsgaard, Jens Bové, Erik Bekker Hansen, Lise Christensen med flera

Den Jyske Operas kor, Copenhagen Phil

Gästspel av Den Jyske Opera på Det Kongelige, Gamle Scene, 8 mars