Sinaiskys Alfvéntolkning var perfekt

Дирижер Василий Синайский во время концерта с Российским национальным оркестром в Концертном зале имени П. И. Чайковского.

Det blev en storartad uppvisning när Vassily Sinaisky, Malmö Symfoniorkesters hedersdirigent kom tillbaka till Malmö för ett uppförande av Hugo Alfvéns Symfoni nr 4 i c-moll, ”Från havsbandet”.

Det var under Sinaiskys tid som chefdirigent som MSO lade grunden till den kvalitet som orkestern har idag och efter torsdagens konsert måste man väl säga att ingen annan dirigent kan lyfta orkestern till de höjder som Vassily Sinaisky förmår.

Den fjärde symfonin är antagligen Hugo Alfvén förnämsta verk. I sin uppbyggnad är verket en ensatsig programsymfoni med fyra underavdelningar. Det är präglat av naturlyrik och nordiskt ljus men tonsättaren tillför sydländsk sensualism och prakt; en syntes där symboliken blir allmängiltig och tonspråket nästan överväldigande.

Vassily Sinaiskys tolkning var mycket expressiv: den accentuerade koloriten och dynamiken, tempot ställvis nästan hetsigt. Den nordiska svalkan fanns där men mer som en underton. Och orkestern svarade fullt ut på hans intentioner, liksom de två sångsolisterna vars ordlösa sång blev som ett eko i fjärran. Det var rent magnifikt och den touche som orkestern gav sin dirigent var närmast en självklarhet.

Före paus var MSO:s konsertmästare Marika Fältskog solist i Max Bruchs Violinkonsert nr 1. Framförandet var mycket fint; Marika Fältskog har en underbar ton i sitt instrument och är välartikulerad och korrekt i sin musikalitet och Vassily Sinaiskys skickliga behandling av orkesterstämman gav henne perfekt stöd och komplement. Jag vet att violinkonserten är en stor publikfavorit men jag ställer mig ändå tveksam till dess kvaliteter; andrasatsens adagio är ett stycke mycket tonskön romantik men yttersatserna är visserligen tekniskt krävande men ack så banala.

Inledningsvis framfördes ”Open ground” av Victoria Borisova Ollas. Intressant och engagerande, säkert i formen och lätt att ta till sig. Och ännu ett tillfälle för orkestern att visa framfötterna.