Höga berg och djupa dalar

Snabbt och gott”, stod det på korvkiosken i min barndomsstad. Lägger man till ”lättsmält” också får man en ganska träffande sammanfattning av den operagala som Malmö Symfoniorkester under Marc Soustrot och fyra solister presenterade i torsdags i det nya konserthuset. Programmet var också en avsmakningsmeny: Wolfgang Amadeus Mozart plus sex artonhundratalskompositörer fick var och en bidra med ett avsnitt orkestral musik samt en aria. Menyn måste verkat tilltalande, det var fullsatt in till sista plats. Den exponerade också konserthusets klara, exakta akustik: sångarnas röster fick full rättvisa och man kunde än en gång konstatera att MSO:s träblåssektion är riktigt, riktigt bra.

Dirigenten Marc Soustrot prickade in flera höjdpunkter i det digra programmet: hans tolkning av Backanalen ur Camille Saint-Saëns opera Simson och Delila var rent lysande, fylld av kraft, elegans och kolorit och med utmärkt orkesterbehandling, likaså ”Marche hongroise” ur Hector Berlioz ”La damnation de Faust” (ett sångspel som för det mesta uppförs konsertant) och Polonäsen ur Tjajkovskijs Eugen Onegin var föredömlig i både tempo och dynamik.

Men Wagner ska han inte ge sig på: framförandet av Uvertyren till Tannhäuser (operan heter så, inte det som angavs i programbladet) var allt annat än lyckat, veligt i tempot, irriterande suddigt i stråkklangen och egendomligt kraftlöst trots den höga volymen. Och Uvertyren till Mozarts Don Giovanni var i sig trevlig men inte var det Mozart: långsam, säregen i betoningen och fjärran från rokokons elegans.

Om dirigentens prestationer var ojämna så var sångarnas genomgående högklassiga. Främst kanske Susanne Resmark: hennes mycket klangrika mezzo med sin mörka timbre firade triumfer i Berlioz ”D’amour l’ardente flamme” och i Saint-Saëns ”Mon coeur s’ouvre à ta voix”. Jan Martinik, stjärnskott som bas, sjöng en livfull och sångligt perfekt version av Katalogarian ur Don Giovanni och tenoren Joachim Bäckström och sopranen Birgitte Christensen framförde känslorikt och röstmässigt mycket fint Michaelas och don Josés duett ”Parle-moi de ma mère” ur Bizets Carmen.

Uvertyren till Carmen fick också avsluta galan, för säkerhets skull med en bissering där publiken fick klappa i takt.

 

OPERAGALA

Malmö Symfoniorkester

Dirigent: Marc Soustrot

Solister: Birgit Christensen, sopran; Susanne Resmark, mezzo; Joachim Bäckström, tenor; Jan Martinik, bas

Utdrag ur operor av Wagner, Tjajkovskij, Berlioz, Mozart, Saint-Saëns, Rossini och Bizet

Malmö Live 3 september