Rejält men inte upphetsande

En gång, när det begav sig var Malmö operetternas stad. På dåvarande Malmö Stadsteater, det som nu är Malmö Opera, strömmade musiken av Lehar, Offenbach, Millöcker och teaterchampagnen flödade på scenen. Nu är det musikalernas tid; när operachefen Bengt Hall presenterade programmet för spelåret 2015/2016 var det bara att konstatera att mycket av resurserna hamnar där. ”Top Hat” dominerar hösten med premiär 5 september och sista föreställning 13 december och ”Billy Elliot”, med musik av Elton John, täcker vårsäsongen, från 13 februari till 3 juni. Och dessutom en turnerande uppsättning av ”My Fair Lady”.

Men visst blir det opera också: Tjajkovskijs ”Eugen Onegin” (från 14 november till 20 januari) och Verdis ”Maskeradbalen” (från 26 mars till 7 juni) och Claude Debussys ”Pelléas och Mélisande” i maj 2016.

Som operafantast hade jag naturligtvis önskat mig mer men man får trots allt vara tacksam. Samtliga operauppsättningar verkar intressanta, om än ganska traditionella, och har många fina namn bland de medverkande; så dirigerar Michail Jurowski ”Eugen Onegin” och Leo Muscato sätter upp ”Maskeradbalen”. Ännu en stjärna på dirigentpulten är Maxime Pascal i ”Pelléas och Mélisande”.

Jo förresten, det blir en opera till: ”Don G” en komprimerad turneversion av Mozarts ”Don Giovanni”. Mira Bartov sätter upp och hon låter samma person (Sebastian Durán eller Daniel Hällström) vara både Leporello och Don Giovanni samt att Tobias Nyström får kreera både Kommendanten och Masetto. Det ska bli spännande att se hur det lyckas; men greppet med turnerande operor i västficksformat har man ju lyckats mycket bra med tidigare.

Operaverkstan ägnar spelåret åt Carl Jonas Love Almqvist, först med en skolföreställning ”Törnrosens teater” om opera bakom kulisserna, sedan med operan ”Drottningens juvelsmycke” med musik av Joseph Martin Kraus (det är vådligt vad den träbocken har blivit populär) och libretto av Maria Sundqvist, som också regisserar; och så i samarbete med Stiftelsen Läckö slott ”Det går an” också med libretto av Maria Sundqvist och musik av Daniel Fjellström. Åsa Melldahl regisserar och den föreställningen spelas i Lund under augusti.

Och så lite skåpmat: familjeföreställningen ”Tusen och en natt” med musik av Daniel Fjellström får nytt liv runt jul- och nyårshelgen. Den var mycket trevlig för två år sedan och förmodligen lockar den nya åskådare samtidigt som den för andra blir ett glatt återseende.

Två orkesterkonserter, båda med Leif Segerstam på pulten och ett antal kammarkonserter blir det också som tillsammans med nyårsfirande och andra specialarrangemang fyller ut spelåret.

Som helhet rejält men en aning stabbigt. Vart tog leklusten och alla små godbitar vägen i det massiva utbudet?