Kvällen då allt stämde

DR Symfoniorkestret

Dirigent: Mikhail Tatarnikov; solist: Renaud Capuçon, violin. Musik av Stravinsky, Brahms och Sjostakovitj.

Konserthuset, Malmö 10 oktober

DR Symfoniorkestret, antagligen Nordens bästa symfoniorkester; en dirigent, Mikhail Tatarnikov som klättrat spikrakt mot höjderna; en violinist, Renaud Capuçon, som översköljts av lovord från både kritiker och publik; ett program med säkra kort. Allt var bäddat för en toppenkonsert, förväntningarna var stora. Och för en gångs skull infriades de till fullo.

Eftersom programmet ingick i Music Around-biennalen fanns naturligtvis Stravinsky med i form av ett Divertimento ur musiken till baletten Féns kyss. Mikhail Tatarnikovs framförande var elegant, nyansrikt med en svag, svag aning av romantik. Det senaste var väl inte riktigt enligt Stravinskys avsikter men det gjorde definitivt inte tolkningen sämre. Orkestern svarade honom med en väl vävd klangmatta och fulländad precision.

Publikens ovationer var mer yviga än vanligt efter slutackordet i Johannes Brahms Violinkonsert med Renaud Capuçon som solist. Med all anledning, Capuçon fyllde solistämman med kraft och glöd och med en mycket vacker ton i instrumentet, särskilt fängslande var den långa kadensen i första satsen. Dirigentens behandling av orkesterstämman var ett perfekt exempel på hur man ska spela Brahms, omsorgsfullt och utan egna påfund. Men han kunde kanske ha ha dämpat orkestern en smula, ställvis tvingades solisten ta i ordentligt.

Också kvällens huvudnummer, Symfoni nr 1 i f-moll, skriven av en blott 19-årig Dmitrij Sjostakovitj; ett typiskt ungdomsverk, fyllt av melodier och infall men ändå strängt symfoniskt och konsekvent i formen. Tatarnikovs framförande var utsökt: han både emfaserade detaljerna och höll ett starkt grepp om helheten och orkestern följde hans intentioner fullt ut.