Malmö Opera överraskar inte

Kanske en aning tunnare än man hoppats men en hel del godbitar att se fram emot. Så kan Malmö Operas generalprogram för spelåret 2014/2015 sammanfattas. Byggstenarna på stora scenen är de traditionella: två musikaler, en stor med schlagerkändis i huvudrollen, en lite mer i framkant; en stor opera på hösten och en på våren samt en familjeanpassad runt jul och nyår; och som grädde på moset ett experimentalverk. Två orkesterkonserter och en uppsättning i samarbete med Skånes dansteater.

Musikalen Doktor Zjivago med Sanna Nielsen i rollen som Lara kommer säkert att bli spelårets stora publikmagnet. Jag har inte hört musiken men storyn i sig med passion och revolution, romantik, idealism och nattsvarta bovar borde garantera fullsatta salonger. Lite mer tveksam måste man ställa sig till spelårets andra musikal, American Idiot, som bygger på punkbandet Green Days musik. Även om jag själv tycker att den verkar intressant, så fick jag veta av min musikalkunniga kollega att den fick ett mycket blandat mottagande på Broadway, kanske tilltalar den Malmöpubliken mer.

”De riktiga” operorna då? Jo, Rossinis Greve Ory kan bli riktigt trevlig. En ganska fånig historia men lättsmält, elegant musik och många tillfällen för sångarna att briljera. Erika Miklósa, som rev ner ovationer för sina koloraturer i Mozarts Trollflöjten spelar Grevinnan Adèle, Tobias Ringborg dirigerar. Julens familjeföreställning, Hans och Greta av Engelbert Humperdinck (den riktige, ej att förväxla med en schlagersångare med kort berömmelse) kan bli underhållande med bra sångare och en utomordentlig dirigent, Gregor Bühl. Och den gamla trotjänaren Verdis Aida, nu i nyuppsättning av Staffan Valdemar Holm med skicklieg ensemble och Leif Segerstam på pulten, har premiär i slutet av mars.

Men operasäsongen startar redan i september  med Gounods Romeo och Julia i en kammaroperaversion signerad Wilhelm Carlsson som lyckats få ner denna mastodont till hanterbart format. Den spelas runt om i Skåne, landar på Verkstan i oktober och ska under våren runt i övriga Sverige.

Något riktigt som kan bli riktigt intressant är Nordenpremiären på Kvartett, en opera i tretton scener med musik och libretto av Luca Francesconi. Verket behandlar sex och makt ganska explicit och i de två rollerna återfinns Malena Ernman och Christian Miedl. Musiken är spännande: den intresserade kan lyssna på ett utdrag från La Scala: https://www.youtube.com/watch?v=SnxPT2hNRjY

Som vanligt väcker Operaverkstans produktioner nyfikenheten:  Faust och Helena, en kammaropera av Lili Boulanger och operavarietén Den svävande damen. Man börjar i november med föreställningen Förtälj min saga, ett uruppförande av Gunnar Janssons tonsättningar av texter av Shakespeare. Föreställningen äger rum i Operans övre foajé med Martin Edmonds Shakespeare-fresk.