Flagermusen med kommande stjärnor

flagermusen058Johann Strauss d y:s Läderlappen brukar sägas vara operetternas kronjuvel, fylld med elegant musik och med stora krav på både sångare och orkester. Det är därför ganska uppnosigt när danska Operaakademiet väljer just det verket till sin årliga elevföreställning med den danska titeln Flagermusen. Efter premiären i fredags på Takkelloftet högst uppe i Operaen var det bara att inse sanningen i talesättet att bara den som siktar högt kan nå stjärnorna; det blev två och en halv timmars stor underhållning i rasande tempo.

Regissören Ebbe Knudsen har stuvat om en del i handlingen, lagt till och dragit ifrån, ändrat tid och plats, skrivit om delar av både dialog och sångtexter. Iain McLarty, Yu J och Esben N Møller har arrangerat orkesterpartituret för violiner, träblås, ackordeon, slagverk och piano. Det fungerar alldeles utmärkt.

Att döma av den här uppsättningen är tillväxten synnerligen god i den nordiska operavärlden. Skådespelandet var utmärkt, timingen likaså och samtliga sångarprestationer av hög klass.

Operaakademiets uppvisningar brukar vara en bra möjlighet att få uppleva blivande stora artister just i början av karriären. Den här gången är det inte så lätt att finna stjärnskotten men låt mig ändå komma med några förslag: Petter Wulfsberg Moen med en mycket välljudande tenor, Alexander Nohr, kraftfull basbaryton med tydlig scenpersonlighet och sopranen Beate Mordahl, som skapad för de stora subrettrollerna.

 

Bild: Alexander Nohr i batmandräkt. Foto: Britt Lindemann