Skickligt, Reine Jönsson!

Miraklet i Mare Balticum, opera av Reine Jönsson

Libretto och regi: Patrik Sörling; dirigent: Pia Bygdéus; sångare: Aino Lund Lavoipierre och Andreas Landin; dansare: Emelie Söderström och Adam Seid Tahir.

Ensemble Mare Balticum

Palladium, Malmö 26 mars; urpremiär i konserthuset, Kristianstad 23 mars

 

Jag borde ha läst på bättre – eller kanske inte. Föreställningen av Reine Jönssons nya kammaropera Miraklet i Mare Balticum blev en drygt timslång utflykt med estetiskt tilltalande sång och dans beledsagad av både intressant och lättbegriplig musik. Men av handling och övrigt innehåll begrep jag inte mycket och eftersom endast en av de tre sångarna artikulerade någorlunda var inte texten mycket till hjälp.

Det var först när jag kom hem och lusläste synopsis och libretto som pusselbitarna föll på plats: det är en berättelse om nutidens nedsmutsning av naturen i allmänhet och Östersjön i synnerhet, parad med en nordisk Atlantislegend, allt i en språkdräkt som hämtad från ett av 1970-talets fria teatergrupper. Låt mig ge ett smakprov:

Fiskar äter skit i plast / nanopartiklar i kläder /kryper in i hud och läder /musikens som till dans/ slutade att spela /Fick alla ur balans /kunde inte längre hela.

OK, det är lätt att göra sig löjlig men budskapet är i sig mycket angeläget och syftet gott. Så det är bara att gilla läget och stå ut med haltande poesi och pekpinnar med sjuttiotalsstuk. För Reine Jönssons musik är riktigt bra: intelligent och tilltalande i melodiken med skicklig hantering av rytm och tempo och med ställvis riktigt intrikat kontrapunktik. De två sångarna Aino Lund Lavoipierre och Andreas Lundin behandlar sina röster mycket bra som de två figurerna ”Ingen” och ”Alkfågel”. Dansarna Emelie Söderström och Adam Seid Tahir är en njutning för ögat med genomarbetad gestaltning och stor fräschör. Och Ensemble Mare Balticum är som vanligt mycket välspelande även nu då de kompletterar sina historiska instrument med mer moderna ljudalstrare.

Det var Musik i Syd som lade ut beställningen och uppsättningen är ett samarbete med Operaverkstan i Malmö och Kungliga Svenska balettskolan.