Onödiga pekpinnar

 

PIERRETTE & JACQUOT

operett av Jacques Offenbach med libretto av Jules Noriac och Philippe Gille. Musikalisk bearbetning: Jonas Forssell.  Svensk dialog, dramatisk bearbetning och regi: Dan Turdén. Scenografi och kostym: Nina Fransson. Ljus: Ilkka Häikö. Medverkande: Natalie Hernborg, Leif Aruhn Solén, Miriam Treichl, Johan Hallsten. Musiker: Charlotte H Andersson, Stefan Baur, Anders Banke, Maret Petersen, Anna-Karin Henrell

Premiär på Operaverkstan 7 mars

 

På Jacques Offenbachs lilla bagatelloperett Pierrette och Jacquot har regissören Dan Turdén löst klistrat en ramhandling för att som han själv skriver ”göra en angelägen historia för barn- och ungdomspubliken, de som i många fall har mycket närmre till Pierrettes och Jacqouts situation i pjäsen än vad jag själv har…”. En i sig mycket hedervärd ambition. Men om han är ute efter att alludera till nutiden och göra ett inlägg i migrationspolitiken så har han inte lyckats speciellt väl. Även om man förstår och sympatiserar med hans tankar går det inte att komma ifrån att den här uppsättningen ger en bismak av både 1970-talstänkande och Lyckoslantsmoral, något man välgörande nog har sluppit ifrån i Operaverkstans tidigare produktioner. Det är inte konstens uppgift att skriva publiken på näsan med färdiga lösningar utan att belysa problemen och ställa frågorna.

Om man ser bort från de ambitionerna är det en mycket välgjord uppsättning som Operaverkstan presenterar och den innehåller många lyckade grepp, särskilt vad gäller musiken. Det är snudd på genialiskt att använda en saxofonensemble och dessutom en mycket välspelande sådan. Och att förstärka Offenbachs minimala musikunderlag med stycken ur gruppen Comedian Harmonists repertoar gav en härlig tidskänsla – regissören har tidsplacerat operetten i tiden efter andra världskriget.

Också Nina Franssons scenografi och kostymer förstärker den tidskänslan. Genomtänkt, effektivt och utan överdrifter, likaså ljussättningen.

Om de medverkandes prestationer är enbart gott att säga. De två ”vuxna”, Miriam Treichl och Johan Hallsten agerar avslappnat och naturligt, däremot förfaller de unga, Nathalie Hernborg och Leif Aruhn-Solén vid några tillfällen till överdriven äppelkäckhet, vilken kanske borde dämpas en smula. Sångprestationerna är överlag mycket goda med en extra eloge till Miriam Treichl för den utsökta värmen i stämman.

Som helhet är uppsättningen av Pierrette & Jacquot både sevärd och underhållande. Förhoppningsvis visar den ha kvaliteter som kan fängsla de tusentals skolbarn som får se den genom kommunens försorg.