Laglöshet i instängd småstad

Här kommer min recension av lovande författaren Christoffer Carlssons nya roman Den enögda kaninen:

Den enögda kaninen
Författare: Christoffer Carlsson
Förlag: Piratförlaget

Christoffer Carlsson är definitivt en författare att hålla ögonen på i framtiden. Förra våren debuterade han med Fallet Vincent Franke – en rå och skitig noir-roman i kriminell storstadsmiljö och i mina ögon ”vårens mest uppfriskande läsning”. I sin nya roman Den enögda kaninen har Christoffer Carlsson behållit noir-känslan men bytt storstadens undre värld mot laglöshet i en instängd småstad.
Berättare och huvudperson i Den enögda kaninen är David Flygare. Han är uppvuxen i det lilla samhället Dalen som beskrivs som ”en liten tätort på runt sexhundra invånare som ligger inklämd en mil från kusten, längs den stora landsvägen som går in i Småland lika rakt som en brygga”. David har lämnat Dalen för filosofistudier i Stockholm men nu är det sommar och barndomskompisen Lukas har lockat honom att återvända tillfälligt. ”Vi har en grej att visa dig” är övertalningsargumentet.
”Grejen” är ett gammalt ödehus långt inne i den mörkaste granskogen där Lukas och Davids andra gamla kompisar – Martin Rickard och syskonen Julian och Justine – smider planer. De ska göra inbrott i villor i Dalen, gömma tjuvgodset i huset och sedan köra runt och sälja det på loppmarknader runt om i Sverige.
David, som är en förbluffande passiv person, hänger utan större reflektion på kompisarnas inbrottsräder. Mellan inbrotten ligger han mest på sin säng och tänker, cyklar runt i Dalen, grillar vid det gamla huset och återupptar sin kärlekshistoria med Lukas yngre syster Alex. Naturligtvis tar det här med inbrotten en ände med förskräckelse och David och hans kompisar tvingas inse att de bara är små brickor i ett betydligt större spel.
Den enögda kaninen börjar effektivt med det spektakulära slutet. Redan på första sidan är det helikopterflygning över ett hus i brand, döda kroppar och smaskiga kvällstidningsrubriker som ”Uppgörelsen i Dalen”. David sitter vid sitt köksbord och blir förhörd av en polis. På radion sjunger någon: ”we feel nothing, so we search for nothing, so we achieve nothing, love.
Resten av boken är Davids tillbakablickar på sommarens händelser och radiosången (brittiska indierockbandet Hefners ”Hymn for Cigarettes”) är ett väl valt ledmotiv i den här historien där småstadsinstängdheten skapar bristande framtidstro, passivitet och den moraliska kompassen tycks helt satt ur spel. Det enda riktigt ljusa inslaget är Davids förhållande med Alex men inte ens det får honom att försöka styra sitt eget liv eller säga nej till Lukas destruktiva planer.
Det finns ytterligare ett ledmotiv i Den enögda kaninen. Rövarsången, från den norska barnboken Folk och rövar i Kamomillastad men kanske mer känd i KSMB:s punkversion, dyker upp i både nostalgiska och hotfulla sammanhang och ger berättelsen en ton av mörk saga och av glidande verklighet. Det förstärks ytterligare av det mystiska huset i skogen som tycks leva sitt eget liv och ha ett negativt inflytande över alla som tillbringar tid där. Samma känsla ger Davids bekantskap en annan Lukas – en liten, vilsen kille som har en enögd kanin som enda vän och som tycks veta betydligt mer om David och hans kompisar än vad som är hälsosamt.
Den enögda kaninen drar i väg med läsaren i en mängd associationer – allt från Ulf Malmros absurda glesbygdsfilm Smala Sussi till Quentin Tarantinos Pulp Fiction och naturligtvis alla  ruggiga småstadsskildringars moderna ursprung Twin Peaks. Persongalleriet känns dessutom rejält inspirerat av Donna Tartts Den hemliga historien –  framförallt är syskonparet Julian och Justine definitivt en svensk variant av Tartts Charles och Camilla.
Med dessa referenser som en lekfull bakgrund har Christoffer Carlsson än en gång skrivit en originell svensk noir-roman. Visserligen saknar jag det mustiga bildspråket från Fallet Vincent Franke men jag läser ändå Den enögda kaninen med stor glädje och är definitivt nyfiken på vad Christoffer Carlsson kommer att bjuda på nästa gång.

 

 

 

Gunilla Wedding
Gunilla Wedding är ledamot i Svenska Deckarakademin och kulturchef och deckarrecensent på Skånska Dagbladet.

Namn: Gunilla Wedding
Ålder: 55 år
Bor: Lund
Läser just nu:Mordkonsulten av Elly Griffiths.
Missar inte: Att läsa. Hundpromenader. His dark materials, säsong 2. Veckans yogapass. Julkalendern.
Ser fram emot: Alltid en riktigt bra bok eller film. Att släppa avsnitt nummer tio av podden Deckardårarna. Att coronapandemin släpper sitt grepp. Nästa besök på landet. Alltid en skogspromenad.

Arkiv

Kategorier